Abstract:
پیچیدهتر شدن روزافزون محیط سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیر مسئولانه در محیط کار، توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف کرده است. یکی از ابزارهای مهم برای پیشگیری از رفتارهای غیر اخلاقی تدوین منشور اخلاقیات سازمانی است که پاسخگویی به نیازهای ذینفعان داخلی و خارجی سازمان را ممکن میسازد. در این مقاله سعی شده تا ضمن معرفی منشور اخلاقیات سازمانی، تحقیقات 35 سال اخیر مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. در این مطالعه روند انتشار پژوهشها در مجلات، هدف و محتوای پژوهشهای منشور اخلاقیات، روشهای تحقیق، چگونگی اجرا، نتایج و بالاخره چالشهای منشور اخلاقی مرور شدهاند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که تحقیقات بیشتر بویژه انجام مطالعات تطبیقی و فرا فرهنگی با استفاده از روشهای کیفی به خصوص مطالعات دلفی برغنای تحقیقات منشور اخلاقی خواهد افزود. در پایان همچنین توصیههایی برای پاسخ به انتقادات وارده بر منشور اخلاقی ارائه شده است.
Code of ethics is recognized as one of the most significant tools in preventing unethical organizational behaviors and satisfying the needs of both internal and external organizational stakeholders. The purpose of this study is to focus on previous studies and provide a systematic review of the related literature published from 1977 to 2012 in academic journals in order to determine the gaps, strengths and weaknesses of these studies. To achieve this end we examined the existing literature in terms of the publication trends, their purpose of studies, the focus of themes and contents, methodologies and findings as well as their contribution and managerial implication. The findings of this paper suggest that in order to improving the literature upon the organizational code of ethics worldwide, comparative and cross-cultural studies with diverse use of statistical samples as well as qualitative methods has to be emphasized.
Machine summary:
به عنوان مثال : برخي صاحبنظران از جمله پورسل و وبر به نقل از کونتز و همکاران اذعان مي دارند که اين هدف مي تواند از سه طريق حاصل شود: ( ارائه خط مشي يا منشور اخلاقي مناسب براي سازمان ؛ ( منصوب نمودن يک کميته رسمي امور اخلاقي ؛ ( آموزش اخلاقيات در برنامه هاي تحول اداري .
. (٢٠٠١ Schwartz ;١٩٩٠ ,Langlois and Schlegelmilch ;٢٠٠٤ شرکتها منشور اخلاقي را براي رسيدن به هدف هاي مختلف ، از جمله جلوگيري از رفتارهاي غيراخلاقي ، دستيابي بهتر به نيازهاي ذينفعان ، افزايش اعتماد، محافظت در برابر کنترل و مجازات توسط نهادهاي ذيصلاح بيروني ، تدوين و اجرا مي کنند(١٩٨٩ Frankel ;١٩٨٩ Benson ;٢٠٠٤ Kaptein).
نتايج پژوهش ها گوناگون است ، برخي از اين مطالعات نشان ميدهد، تحت بعضي شرايط ، منشورها اثر مثبت بر ادراک و رفتار افراد و يا سازمان گذاشته اند & Kaptein ;١٩٩٦ ,Harrington ;٢٠٠١ ,Koh &Boo ) (;١٩٩٨ Wempe، در حاليکه برخي ديگر به نتايج متناقضي دست يافته اند & Nwachukwu) (٢٠٠٤ ,٢٠٠١ ,Schwartz ;٢٠٠٢ ,.
برخي محققين عنوان کرده اند که منشور اخلاقي در صورتي ميتواند اثر بخش باشد، که به جزيي از فرهنگ سازمان تبديل شده باشد (١٩٨٩ Murphy) و يا مديران ارشد خود الگويي در اجراي آن باشند ;١٩٨٩ Benso,n) (١٩٩٠ ,Payne &Raiborn ;١٩٨٩ ,Gellerman.
در يک جمع بندي ميتوان گفت برخي مطالعات به نتايج مثبت اجراي منشور اخلاقي بر بهبود اخلاق سازماني اشاره کرده اند (١٩٩٧ ,Luthans &Stajkovic ؛ Kaptein and ;١٩٩٨ Wempe؛ ;١٩٩٩ Brannick؛ ;٢٠٠٠ Berenbeim؛ ٢٠٠١ Boo and Koh).
Nijhof et al) 2003; McDonald & Zepp, 1989; Sims, 1991; Fraedrich, 1992; Sims, 1992; .
S. (1989), 'Professional Codes: Why, How and With What Impact?', Journal of Business Ethics8, 109-115.