Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فرهنگ مدرسه و خلاقیت سازمانی بر اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل می باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد که جامعه آماری آن را 1260 نفر از معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 تشکیل می دهند. از بین جامعه آماری پیش گفته، براساس جدول مورگان تعداد 374 نفر (237 نفر زن و 137 نفر مرد) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت (1997)، پرسشنامه خلاقیت سازمانی تورنس (1979)، پرسشنامه اشتیاق شغلی شوفلی و سالانووا (2004) استفاده شد. برای تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و روش های آمار استنباطی استفاده شده و استخراج خروجی ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات فرهنگ مدرسه، خلاقیت سازمانی و اشتیاق شغلی بالاتر از حد متوسط قرار دارد؛ و بین فرهنگ مدرسه، خلاقیت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان روابط مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد در فرهنگ مدرسه به غیر از بعد توسعه حرفه ای بقیه ابعاد توان پیش بینی اشتیاق شغلی را دارند. در خلاقیت سازمانی نیز به غیر از بعد ابتکار بقیه ابعاد توان پیش بینی اشتیاق شغلی را دارند.
The purpose of this study is to investigate the role of school culture and organizational
creativity on the job motivation of primary school teachers in the second district of Ardabil.
The present study is a descriptive correlational study whose statistical population consists of
1260 teachers working in primary schools in the second district of Ardabil in the academic
year of 1998-99. From the aforementioned statistical population, according to Morgan table,
374 people (237 females and 137 males) were selected as a sample by multi-stage cluster
sampling. Gronert School Culture Questionnaire (1997), Torrance Organizational Creativity
Questionnaire (1979), Shuffle and Salanova (2004) Job Enthusiasm Questionnaire were used
to collect data. To determine the normality of the data, the Kolmogorov-Smirnov test was
used, and to analyze the data, descriptive statistical methods and inferential statistical
methods were used, and the output was extracted using SPSS software. Findings showed that
the average scores of school culture, organizational creativity and job motivation are above
average. And there is a significant positive relationship between school culture,
organizational creativity and teachers' job motivation. Also, the result of multiple regression
analysis showed that in school culture, except for professional development, other
dimensions can predict job motivation. In organizational creativity, except for the initiative
dimension, other dimensions can predict job motivation.
Machine summary:
سوال اصلی اول: وضعیت فرهنگ مدرسه، خلاقیت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهراردبیل چگونه است؟ جدول (5): نتایج آزمون t تک نمونه ای وضعیت فرهنگ مدرسه واشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق نتایج جدول فوق و با توجه به میانگین و میزان معنی داری بدست آمده که کمتر از 05/0 میباشد میتوان نتیجه گرفت که این سوال مورد تایید قرار گرفته و میزان وضعیت فرهنگ مدرسه و اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهراردبیل به صورت معناداری بالاتر از میانگین (بالاتر ازحد متوسط) قرار دارد و متغیر در وضعیت مطلوب قرار دارد.
میتوان نتیجه گرفت که این سوال مورد تایید قرار گرفته و میزان وضعیت ابعاد اشتیاق شغلی (نیرومندی، جذب و وقف خود) معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل به صورت معناداری بالاتر از میانگین (بالاتر ازحد متوسط) و بعد نیرومندی در حد متوسط قرار دارد همچنین با توجه به میانگین نمونه آماری به ترتیب برابر 99/2، 97/3 و 99/3 میانگین معیار مقایسه 3 که همان میانگین جامعه آماری ماست، اختلاف میانگین به ترتیب برابر 00/0، 97/0، 99/0 می باشد.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که وضعیت فرهنگ مدرسه، خلاقیت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل به صورت معناداری بالاتر از حد متوسط است و در شرایط مناسبی می باشد.