Abstract:
فرهنگ ایمنی واژهای است که مکررا و در ارزیابی وضعیت ایمنی مورداستفاده قرار میگیرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی مولفههای موثر بر ایمنی در اطفای حریق در نیروگاههای ایران است. روش کار: در این مطالعه کیفی از نوع نظریه مبنایی، دادهها با استفاده از رویکرد تلفیقی و از طریق مشاهده میدانی، مصاحبه انفرادی، مصاحبه و بحث گروهی متمرکز با گروههای کاری مختلف در چند نیروگاه برق ایران تولید شد. روش تحلیل مضمون در استخراج و تعیین برگ خریدهای موثر استفاده شد. یافتهها: تحلیل محتوا نه دسته از مولفههای موثر بر فرهنگ ایمنی را شناسایی نمود که عبارت بودند از: 1 آموزش، آگاهی و صلاحیت 2 نگرش، رهبری و تعهد مدیریت ارشد سازمان 3 قوانین و مقررات، رویهها و دستورالعملهای کاری 4 مدیریت ایمنی و بحران 5 عوامل فردی 6 سبک مدیریت و ارتباطات سازمانی 7 مشارکت و تعهد سازمانی کارکنان، سرپرستان و مدیران میانی 8 عوامل برونسازمانی 9 تامین زیرساختها و مدیریت منابع. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برای دستیابی به یک فرهنگ عالیه ایمنی میبایست با بهبود وضعیت در هر یک از مولفههای شناساییشده، متناسب با شرایط هر سازمان در بازههای زمانی تعیینشده نسبت به ارزیابی وضعیت فرهنگ ایمنی و بهبود آن و دسترسی به اهداف از پیشبینینشده اقدام نمود.
Safety culture is a term that is used frequently to assess safety status. The purpose of this study is to investigate the components affecting safety in firefighting in Iranian power plants. Methods: In this qualitative study of baseline theory, data were generated using an integrated approach and through field observation, individual interviews, interviews and focus group discussions with different working groups in several power plants in Iran. Extraction and determination of effective purchases were used. Findings: Content analysis identified nine categories of components affecting safety culture, which were: 1 training, awareness and competence 2 attitude, leadership and commitment of senior management of the organization 3 rules and regulations, procedures and guidelines 4 safety management and Crisis 5 Individual factors 6 Management style and organizational communication 7 Organizational participation and commitment of employees, supervisors and middle managers 8 External factors 9 Provision of infrastructure and resource management. Conclusion: The results showed that in order to achieve an excellent safety culture, it is necessary to improve the situation in each of the identified components, in accordance with the conditions of each organization in the specified time periods to assess the safety culture and improve it and access Unforeseen goals acted.
Machine summary:
دلیل دیگر، همجواری مواد قابل اشتعال و انفجار (سوختهای فسیلی و دیگر مواد پایه نفتی) با ابزار انتقال نیرو و ترانسهای جریان قوی در واحدهای تولیدی است که غال با از روغن قابل اشتعال بهعنوان سیستم خنک کاری آنها استفاده میشود؛ درنهایت لازم به ذکر است که تجهیزات سوئیچ گیر، تابلو و رکهای فشارقوی و ضعیف حد ریسک بالای این مجتمع نیروگاهی را در مقابل حریق نشان میدهد.
نظر به گستردگی ابعاد نیروگاه بخار بخش سیکل ترکیبی و تنوع سیستمهای اعلام و اطفاء حریق بخشهای مختلف آن همچنین بهمنظور اطلاع کلیه پرسنل نیروگاه سیکل ترکیبی (شرکت تولید و شرکت تعمیرات) از تجهیزات اعلام و اطفاء حریق فوق و بیان علل بروز ح ریق و راهحلهای جلوگیری از بروز آن و انجام هماهنگیهای لازم در زمان بروز حریق احتمالی طرح پیوست تحت عنوان طرح ایمنی و عملیاتی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی تهیهشده است که در آن سعی شده حتیالامکان سیستم اعلام و اطفاء حریق بهصورت اجمالی عنوانشده و نحوه هماهنگی افراد در زمان بروز حریق بهمنظور اطفاء سریع و به عبارتی اطفاء حریق در فاز اولیه و قبل از گسترش بیشازحد آن قید گردد.
۷- تضمین پایداری شیمیایی و طول عمر زیاد برای ترانسفورماتور ازجمله عواملی که باعث خراب شدن روغن ترانسفورماتور میشوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- وجود رطوبت ۲- اکسیداسیون ۳- درجه حرارت بالا ۴- قوسهای ایجادشده ناشی از اضافه ولتاژ یا اضافهبار ۵- پایین آمدن سطح روغن ۶- کاهش مقاومت عایقی باک روغن یکی از قسمتهای تشکیلدهنده در ساختمان ترانسفورماتورهای روغنی باک روغن میباشد که یک مخزن استوانهای شکل است و در بالای بدنه (تانک) ترانسفورماتور بهصورت افقی نصبشده و وظیفه اصلی آن بهعنوان یک مخزن ذخیره کننده روغن بهمنظور تغییرات حجم روغن میباشد.