Abstract:
فرهنگ سازمانی موضوعی است که در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. بهموجب آییننامه تشخیص شرکتها و موسسات دانشبنیان، شرکتهای دانشبنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که بهمنظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و درنهایت تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزشافزوده فراوان (بهویژه در تولید نرمافزارهای مربوط) تشکیل میشود. هدف از مقاله حاضر معرفی انواع فرهنگ سازمانی و مدلهای فرهنگ سازمانی با مرور ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش می باشد. در این تحقیق روش پژوهش استفاده شده توصیفی و کتابخانه ای است. با بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی، انواع مدلهای مورد استفاده در این حوزه شناسایی و سپس با معرفی شرکتهای دانشبنیان پرداخته شده است. از نتایج تحقیق حاضر محققان حوزه مدیریت در تمامی گرایشها و همچنین شرکتهای دانش بنیان میتوانند بهره مند گردند.
Organizational culture is a subject that has found its way in management knowledge and in the realm of organizational behavior. Following new theories and researches in management, organizational culture has become increasingly important and has formed one of the main and central issues of management. According to the regulations of recognition of knowledge-based companies and institutions, knowledge-based companies are private or cooperative institutions that in order to increase science and wealth, economic development based on knowledge and realization of scientific and economic goals in order to expand invention and innovation and finally commercialization of research and development results (including design and production of goods and services) in the field of superior technologies and with great added value (especially in the production of related software) is formed. The purpose of this article is to introduce a variety of organizational culture and organizational culture models by reviewing the literature of the subject and the background of the research. In this research, the research method is descriptive and library. By examining the theoretical foundations of organizational culture, the types of models used in this field have been identified and then introduced by knowledge-based companies. The results of this study can be used by management researchers in all trends as well as knowledge-based companies.
Machine summary:
در دو دهه اخیر، مدیریت موفق علاوه برترکیب مهارتهای فنی- انسانی و ایجاد زمینهای برای کارایی و اثربخشی، نیاز به تواناییهای جدید دیگری دارد، به همین دلیل مدیران برای موفقیت به نگرش، طرز تلقی و ذهنیتی نیازمندند که بتواند آنها را در رویارویی و شناخت نیروهای داخل و خارج سازمان یاری دهد (آمارو، الوز و سوسا 1 ، 20 > موفقیت به کارگیری شیوهها و تکنیکهای مدیریت متضمن ایجاد پلی محکم و استوار بین این روشها و فرهنگ و راه و رسم زندگی در هر جامعه و هر نظام اجتماعی است و اگر بپذیریم که ویژگیهای فرهنگی جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، می توان ادعا کرد که رفتارها، عملکردها و حتی هدف زندگی آنها نیز از تفاوتهای چشمگیری برخوردار است، بسیاری از صاحبان اندیشه، فرهنگ سازمانی را مجموعهای از نگرشها و باورهای مشترکی میدانند که بر رفتار افرد تأثیر میگذارد و همین ویژگی موجب جدایی دو سازمان یا مؤسسه از یکدیگر میشود (عباسپور، کریمی، عبداللهی و تقویفرد، ۱۳ > شرایط محیطی به حدی پیچیده، پویا و نامطمئن شده که سازمان ها نمی توانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روش ها، سیستم ها و… بقای بلندمدت خود را تضمین کنند.
تحقیقی دیگر بر درک فرهنگ سازمانی در سال 1970 تحت عنوان اثر فرهنگ روی عملکرد سازمانی و بررسی چگونگی ایجاد و حفظ و نگهداری فرهنگ سازمانی نشان داد برخلاف دیدگاه های قبلی که فرهنگ سازمانی به عنوان پدیده ای طبیعی و غیر قابل کنترل پنداشته می شد، نگرش جدید بر این باور بود که فرهنگ سازمانی دارایی رقابتی سازمان است که امکان مدیریت و کنترل آن در سطح بالایی وجود دارد (شاهو 1 ،2020).