Abstract:
این پژوهش با هدف، اعتباریابی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد؛ که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، بهصورت آمیخته اکتشافی است در مرحلۀ کیفی از روش گراند تئوری و تحلیل مضمون و در مرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. در بخش پژوهش اسناد 50 پژوهش موردمطالعه قرار گرفت در مرحله کیفی با 12 نفر صاحبنظر مصاحبه عمیق به عمل آمد. جامعۀ آماری در پژوهش، اعضای هیئتعلمی بودند که در مرحلۀ کیفی، به تعداد 12 نفر و در مرحلۀ کمی، به تعداد 334 نفر از واحدهای دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز در مرحلۀ کیفی با استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند مبتنی بر تئوری داده بنیاد و در مرحله کمی، با استفاده از پرسشنامۀ طراحی شده، جمعآوری و تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد در تبیین مواضع مثبت و منفی، توسعه کمی و کیفی دانشگاه، اصلاح کارکردهای دانشگاهی، جهانیشدن، ارجحیت اهداف سیاسی به اهداف آموزشی تأثیرگذار بود. در تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش، ساختارها، نیروی انسانی و اهداف مؤثر بودند. در تبیین عوامل جذب دانشجویان خارجی برنامههای حمایتی، عملکرد نمادین و عملکرد تنظیمی مؤثر بودند. در تبیین زمینههای پذیرش دارای مزیت نسبی دانشجویان خارجی، زمینهها، رفتارها و ساختارها حاصل شد. در تبیین عوامل تسهیل روند جذب دانشجویان خارجی، مزیت رقابتی، استعداد دانشگاه حاصل شد. درنهایت در تبیین موانع جذب دانشجویان خارجی موانع فناورانه، فرهنگی، پداگوژیکی، سیاسی و اقتصادی مؤثر بودهاند.نتایج تحقیق در مورد جذب دانشجویان خارجی نشان داد این فرآیند دارای مخالفین و موافقینی است، در عین حال به منظور جذب حداکثری، راهبردهایی لازم است، همچنین در این تحقیق مهمترین عوامل و عوامل پیشرانی که در فرآیند جذب تأثیر میگذارد معرفی شدند در این تحقیق شرایط و مزیتهای دانشگاهها برای جذب و عوامل بازدارنده جذب دانشجویان معرفی شد.
The aim of this study was to validate the optimal pattern of enrollment of foreign students in Islamic Azad University. Which is applied in terms of purpose and exploratory in terms of research method, in the qualitative stage the method of grand theory and content analysis was used and in the quantitative stage the survey method was used. In the research section, the documents of 50 researches were studied. In the qualitative stage, in-depth interviews were conducted with 12 experts. The statistical population in the research was the faculty members. were chosen. The required information was collected in the qualitative stage using semi-structured interviews based on data theory and in the quantitative stage was collected and analyzed using a designed questionnaire. The results showed that in explaining the positive and negative positions, the quantitative and qualitative development of the university, the reform of university functions, globalization, the preference of political goals to educational goals were effective. In explaining the factors affecting acceptance, Structures, manpower and goals were effective. In explaining the factors of attracting foreign students, support programs, symbolic performance and regulatory performance were effective. In explaining the fields of admission with comparative advantage of foreign students, backgrounds, behaviors and structures were obtained. In explaining the factors facilitating the process of attracting foreign students, competitive advantage, university talent was obtained. Pedagogically, politically and economically.
Machine summary:
چکیده این پژوهش با هدف، اعتباریابی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد؛ که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، بهصورت آمیخته اکتشافی است در مرحلۀ کیفی از روش گراند تئوری و تحلیل مضمون و در مرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد.
لذا نتیجه حاصل از سؤال هفتم تحقیق با نتایج تحقیق کارن، همخوانی داشته و در یک راستا قرار دارد؛ و نهایتاً در اعتباریابی الگوی یادشده نتایج یافتههای کمی نیز در تحقیق فوق دال بر تأیید مؤلفهها و ابعاد مختلف در خصوص سؤالات اصلی جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی دارد.
[Persian] Asareh, Alireza; Faghih Abbasi, Amir (2015) Investigating the Factors Affecting the Internationalization of University Curricula in Iranian Higher Education Institutions: (Case Study of Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University of Tehran), The First National Conference on Modern Studies and Research in the Field of Educational Sciences and Psychology, Qom Soroush Hekmat MortazaviCenterforIslamicStudiesandResearch.
[Persian] Albad, ellham; Rezalu, Mehdi; Shadani, Bakhshaish Roghayeh (2016) A Study of Barriers to Conformity of Higher Education Curriculum Planning with Internationalization Standards from the Perspective of Faculty Members of Islamic Azad University, Central Branch (Tehran), First International Conference on Management, Accounting, Educational Sciences and Resistance Economics; Action and Action, Sari, Baran Andisheh Scientific Research Company https://www.
[Persian] Motamed,HamidReza;Khorshidi,MohammadMousa(2016) Internationalization of Higher Education in Iran, The First National Conference on Management and World Economy, Tehran, University of Science and Culture.