Abstract:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی نگرش دانشآموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اقلیم کردستان عراق نسبت به درس تربیتبدنی و نرخ مشارکت آنها در رویدادهای ورزشی مدارس بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان اقلیم کردستان عراق تشکیل میداد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. نمونه مورد بررسی شامل 826 نفر بود که از این تعداد 389 نفر پسر و 437 نفر دختر بودند. از یک پرسشنامه محققساخته سه بخشی برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، خیدو، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مشارکت در رویدادهای ورزشی با نگرش به درس تربیت-بدنی رابطه وجود دارد، ولی بین میزان مهارت در فعالیتهای ورزشی و همچنین، بین علاقهمندی به فعالیتهای ورزشی و نگرش به درس تربیتبدنی در دانشآموزان رابطه معناداری وجود نداشت. در نهایت، بین میزان تمرین ورزشی در خارج از مدرسه و نگرش به درس تربیتبدنی، همبستگی معناداری مشاهده شد و گروهی که به شکل روزانه در خارج از مدرسه تمرین ورزشی داشت، نسبت به گروهی که تمرین نداشتند، نگرش مناسبتری به درس تربیتبدنی داشتند.
The aim of this study was to investigate the attitudes of high school students in the Kurdistan Region of Kurdistan regarding their education and their participation in school sports events. The statistical population of this study was all students of middle school and high school in the Kurdistan region of Iraqi Kurdistan. For cluster random sampling, sampling was used. The sample consisted of 826 people, of which 389 were boys and 437 were girl. A researcher-made three-part questionnaire was used to collect data. For analyzing the data, descriptive and inferential statistics (Kolmogorov Smirnov, Khyndo, Pearson correlation coefficient, analysis of variance and Tukey post hoc test) were used. The results of the research showed that there is a relationship between participation in sporting events with the attitude toward physical education, but between the amount of skill in sports activities as well as between the interest in sports activities and attitudes toward the training course Students did not have a meaningful relationship. Finally, there was a significant correlation between the amount of exercise outside the school and the attitude toward the education, and the group that exercised daily exercise outside the school had a better attitude toward the lesson than the non-practitioner group They had no education.