Abstract:
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد قابلیتهای یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنیداری (05/0p≤) انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر مورد نظر بهدست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، مسئولان و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational learning capabilities and organizational agility in Iran's Ministry of Sports and Youth. Methodology: Research method was the type of descriptive-correlation and the statistical population included of all experts of this ministry in the year 2013. According to Morgan table, 169 subjects constituted the study statistical sample (n=169). For this purpose, organizational learning capability (Gomez, 2005) and organizational agility (Spitzer, 2007) questionnaires were used that reliability by Cronbach's alpha was (α=0.945 & 0.938). Descriptive and inferential statistics methods were utilized for data analysis at a significant level (p≤0.05). Results: Research results indicated that the systems perspectives subscale for organizational learning (2.48±0.45) and total quality management for organizational agility (2.62±0.57) acquired the highest average in comparison with the other variables dimensions. Also, there was a positive and significant correlation between organizational learning and organizational agility (p=0.001, r=0.816). According to the linear relationship among variables and the assumption of errors independence from each other, predictor variables (organizational learning capabilities) revealed 64% changes in the rate of organizational agility. Conclusion: Totally, according to the findings of this research, it is recommended that the Officials and policymakers ministry of sports and youth to pay special attention to the staff learning and provide creative and innovative ways to improve the structure and functioning of the organization In order to achieve have an agile organization.
Machine summary:
البته برخي معتقدند که با توجه به عدم وجود رقابت و سرعت در بخش دولتي و در يک کلمه عدم وجود پويايي در محيط کاري و عملياتي آن ، عملا بيان چابکي در اين بخش بي معنا و بي ربط است ، به خصوص که مطالعات آتي (رابرتس و گروور، 14 1 - Peter Drucker 2 - Gomez 3 - Organization Learning 4 - Yeung 5 - Cyert and March 6 - Templeton 7 - Peter Senge 8 - Massachusetts Institute of Technology 9 - The Fifth Discipline 10 - The dance of change 11 - Probst and Buchel 12 - Gorlick 13 - Bill Gates 1 - Roberts and Grover 75 ٢٠١١، چن و چيانگ ١، ٢٠١١ و دوز و کوسونن ٢، ٢٠١٢) بيشتر به توليد چابک و چابکي تأمين در سازمان هاي توليدي و خصوصي اختصاص دارد؛ اما به اعتقاد ما، بخش دولتي به دليل کثرت ارباب رجوع و نيز نياز بيشتر به رفع نيازها و خواسته هاي آنها و در راستاي بالندگي و تعالي خود در زمينه هاي سرعت و کيفيت و مهم تر از همه هزينه ، بيشتر از بخش خصوصي و توليدي به چابکي نياز دارد (رحماني، ١٣٩٠).
علاوه بر اين ، نقش چشمگيري در ارتقاي سطح ورزش و سلامت ، توسعۀ پايدار و سرافرازي کشور دارد و همانند ديگر 2 - Chen and Chiang 3 - Doz and Kosonen 4 - Farrell and Connell 5 - Olympics Organizational Agility 76 سازمان ها، در راستاي نيل به اهداف سازماني خود، نيازمند يادگيري مستمر در تمام سطوح کاري سازمان است .