Abstract:
امروزه تحقق توسعه در طرحهای توسعۀ شهری ایران، یکی از مهمترین مسائل مورد توجه است. عدم جمعیتپذیری شهرهای جدید مطابق با طرح پیشبینیشده میتواند بر ناسازگاری میان گرایشهای استفادهکنندگان از فضا و برنامهریزیهای صورت گرفته برای این شهرها دلالت کند. در این مطالعه، تحقق توسعه به عنوان محصول فرایند برنامهریزی و طراحی مورد توجه قرار گرفته و با تکیه بر نگرش جدیدی به نام بازاریابی توسعه، سعی شده جنبههای نوینی در تحقق طرحهای توسعه معرفی گردد. معیارهای مورد نظر در بازاریابی توسعه، درجهت انطباق هرچه بیشتر گرایشهای بازار توسعه با اهداف و شاخصهای پایداری ارائه شدهاند. با انتخاب شهر جدید هشتگرد به عنوان نمونة موردی، که اخیرا در جذب سرمایهگذار خارجی نیز موفق بوده است، معیارها و شاخصهای بازاریابی توسعه در آن مورد آزمون قرار گرفت و مشخص شد که فعالیتهای انجامشده در جذب سرمایۀ خارجی برای این شهر بر اساس برنامهریزیای آگاهانه و در قالب طرح توسعه شهر جدید، صورت نگرفته است.
These days, the realization of development in Iran’s urban development plans, is one of the most considerd matters. Failure to gain the foreseen population in new towns can indicate a conflict between the users’ tendencies and the designated development plans in these towns. In this study, realization of development has been considered as the product of planning and design process and on the basis of a new approach called “marketing development”, new aspects of this development has been introduced. Corresponding criteria in marketing for development are presented in order to converging market development tendencies with sustainable development goals. Hashtgerd new town which has recently been successful in attracting foreign investment, is selected as case study, and the criteria and indexes of theoretical framework of “marketing development”, have been tested. The results illuminate that recent activities in this town to attract foreign investment is not rising from an intelligent planning discipline, within the development plan of the town.
Machine summary:
عدم جمعیت پذیری شهرهای جدیدمطابق باطرح پیش بینی شده می تواندبرناسازگاری میان گرایش های استفاده کنندگان ازفضاوبرنامه ریزی های صورت گرفته برای این شهرهادلالت کند.
باانتخاب شهرجدیدهشتگردبه عنوان نمونۀموردی ،که اخیراًدرجذب سرمایه گذارخارجی نیزموفق بوده است ،معیارهاوشاخص های بازاریابی توسعه درآن موردآزمون قرارگرفت ومشخص شد که فعالیت های انجام شده درجذب سرمایۀخارجی برای این شهربراساس برنامه ریزی ای آگاهانه ودرقالب طرح توسعه شهرجدید،صورت نگرفته است .
بدین ترتیب راهکارهای جذب سرمایه وتأمین منابع مالی اجرای طرح های توسعه شهری ومشارکت ،به عنوان یکی ازمهم ترین عوامل دربرنامه های نوین توسعه شهری موردتوجه قرارمی گیرد.
مسئلۀاصلی این تحقیق ،کنکاش درپاسخگویی به این پرسش اساسی است که :چگونه می توان فعالیت بازاریابی رادرشکل گیری توسعۀشهری ودرجهت رقابت شهرهابه کارگرفت وچه جایگاهی را می توان درنظام برنامه ریزی توسعه برای آن متصورشد؟ تحقق طرحی نوآورانه عموماًمستلزم صرف هزینه وزمانی قابل توجه درمقایسه بادخالت های سطحی تراست .
به طورکلی می توان فرایندانطباق طرح توسعه رابانیازهاو گرایش های بازاریااقشارهدف درتوسعه ،نوعی بازاریابی قلمدادکردکه درآن توسعه ،محصول فرایندتولیدی برنامه ریزی وطراحی شهری است .
براساس مطالعات صورت گرفته ،به طورکلی سیاست خاصی درشکل گیری وهدایت فعالیت های بازاریابی شهرهای جدیدصورت نگرفته است وعدم انسجام دربرنامه ریزی برای تحقق توسعه ،به این کمبوددامن می زند.
بر این اساس ،درمبانی نظری بازاریابی توسعه ،چارچوب های لازم برای شکل گیری فعالیت های بازاریابی درفرآیندبرنامه ریزی وطراحی شهری تدوین شد.
نتیجه گیری چنانکه درتحلیل های صورت گرفته ازفعالیت گروه برنامه ریزی شهرجدیدهشتگردبراساس چارچوب نظری بازاریابی توسعه عنوان شد،توسعه های جدیدشهری درنظام کنونی مدیریت شهری ایران فاقدسازوکارمنسجمی برای جذب سرمایه است .
PlacePromotion,theUseofPublicityandMarketingtoSellTowns andRegions,JohnWiley&Sons,Chichester.