Abstract:
افراد مختلف برداشتهای متفاوتی از پدیدههای یکسان دارند و وجود این ادراکات متفاوت پایههای متفاوتی را برای رفتار افراد شکل
میدهند. در این مقاله، با بهرهگیری از رویکرد کیفی و روش پدیدارنگاری، مفاهیم متفاوت مشارکتکنندگان (برنامهریزان دولت الکترونیک) از پدیده شفافیت اطلاعات بهوسیله مصاحبههای نیمهساختاریافته بهدست آمده و مطابق با چارچوب روش پدیدارنگاری، در قالب هفت طبقه توصیفی متفاوت که نشاندهنده هفت مفهوم متفاوت از پدیده شفافیت اطلاعات هستند، ارائه شده است. گرایش بیشتر مشارکتکنندگان بر مفهوم "دانای کل" از شفافیت اطلاعات که متضمن تعیین یکسویه اطلاعات ارائهشده به کاربران سامانه دولت الکترونیک است، از جمله نکات عمدهای است که این مطالعه به آن دست یافته است که میتواند دال بر اقدامات منفرد نسبت به شفافیت اطلاعات در روند استقرار دولت الکترونیک در کشور باشد.
People think differently on a single phenomenon, thus there are different frameworks for their behavior. Using qualitative approach (phenomenography method), participants’ (e-government planners) different perceptions of information transparency were obtained and grouped into, in the terms of phenomenography method, seven category of descriptions that stand for seven different conceptions of information transparency. One of the major findings was planners’ strong adherence to the "big brother or omniscient" conception (i.e. type and amount of information available to the
e-government users was determined only by government officials in a one-way manner) that could implies individual-based activities on the part of e-government planners in related to information transparency and therefore, for the aim of implementing e-government.
Machine summary:
هرچند در مطالعات پيشين ، تعـاريف گونـاگوني از شـفافيت اطلاعـات عنـوان شـده و حتـي مطالعات تجربـي گونـاگوني در ايـن مـورد صـورت گرفتـه اسـت Hultman and ;٢٠٠٨ Rawlins) Axelsson 2007; Akkermans, Bogerd, and Doremalen 2003; Bushman, Piotroski, and Smith .
سـؤال محوري پژوهش حاضر نيز اين است که شفافيت اطلاعات از نگاه برنامه ريـزان دولـت الکترونيـک چه معنايي داردو برداشت هاي متفاوت آنها از اين پديده چيست ؟ در اين راستا و براي نيل به هدف و پاسخگويي به سؤال اين پـژوهش ، ابتـدا بـه طـور مختصـر، پيشينه بحث شفافيت در زمينه هاي مطالعـاتي مختلـف مـرور مـي شـود و سـپس ، بـا درک مفـاهيم و مباحث مطـرح شـده در پيشـينه موضـوع در مـورد پديـده شـفافيت و بـا ارائـه توضـيحاتي در مـورد روش شناسي اين مطالعـه بـه ارائـه يافتـه هـاي ايـن پـژوهش در قالـب روش پديـدارنگاري پرداختـه ميشود.
البتـه هرچنـد تمـامي ايـن افـراد در سـروکار داشـتن بـا فضـايي مشـابه (دولـت الکترونيک ) با هم اشتراک دارند، هريک از آنها مـيتوانـد بـه علـت غوطـه ور بـودن در شـرايطي خاص و داشتن پيشينه اي متفاوت ، شفافيت اطلاعات را به گونه اي براي خـود مفهـوم سـازي کـرده باشد که متفاوت از ديگران باشد و مهمترين نکته اين است که اين برداشـت هـاي متفـاوت ، پايـه - هاي رفتاري متفاوتي را شکل مي دهند که منجر به تصميمات متفاوتي در بدنه دولت الکترونيـک خواهد شد.
در ايـن نگرش ، فرض مشارکت کنندگان آن است که شـفافيت اطلاعـات بـا ارائـه آن دسـته از اطلاعـاتي حاصل ميشود که ارائه کننـدگان يـا برنامـه ريـزان دولـت الکترونيـک آنهـا را تعيـين کـرده انـد و ادراک مخاطبان از ميزان شفافيت اطلاعات ارائه شده جايگاه چنداني در اين نگرش ندارد.