Abstract:
تصمیمگیری صحیح کلید موفقیت یک کسب و کار محسوب میشود. لازمه تصمیمگیری صحیح، وجود اطلاعات درست و بههنگام است. در عصر ارتباطات، هر سازمان با انبوهی از دادههای محیطی و درونی خود مواجه است. پایش و تجزیه تحلیل دادههای محیطی و استفاده از اطلاعات قابل اتکا نقش مهمی در پیشرفت یک سازمان ایفا میکند. پژوهش حاضر، با هدف تدوین شاخصهای کیفیت اطلاعات و ارائه چارچوبی جهت ارزیابی کیفیت اطلاعات موجود در یک سازمان انجام شده است. در این مقاله، با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان فنّاوری اطلاعات، شاخصهای کیفیت اطلاعات تدوین شدهاند و بهوسیله روش تحلیل سلسله مراتبی فازی، وزن هر شاخص مشخص شده است. سپس، چارچوب پیشنهادی پژوهش در یک سازمان تولیدکننده قطعات خودرو جهت ارزیابی کیفیت اطلاعات موجود در فرایند کاری آن سازمان اجرا شده و راهکارهای بهبود کیفیت اطلاعات ارائه گردیده است. یافته اصلی این پژوهش، مدلی با رویکرد مدیریتی جهت شناسایی شکافهای اطلاعاتی موجود در یک سازمان بوده است.
Every organization requires data and information to run its business and support decision making. These data and information can be obtained from many sources, internal or external organization. Wherever they come from, data and information should be free from any errors and defects to make the business run well and the decision taken from them qualified. In this article, after determination of information quality criteria, weight or importance of each criterion were calculated by utilizing fuzzy-AHP. The main conclusion from this particular study was designing a model to illustrate the information gap between current level and targeted level. The gap between those two levels could be used as guideline for improvement plan.
Machine summary:
در عصر ارتباطات به دليل وجود ابزارهاي ارتباطي متعـدد، يـک سـازمان بـا داده هـاي مختلفـي از بيرون يا درون خود مواجه است ، به همـين لحـاظ مـديريت کيفيـت اطلاعـات و کنتـرل سـطح آن يکي از وظايف مديران سازمان هاي پويا به شمارمي رود (٢٠٠٧ Simmhan and Pale).
در اين مقاله ، پس از مطالعه پژوهش هاي گذشته و با اسـتفاده از مصـاحبه نيمـه سـاختارمند و مشاوره با خبرگان و کارشناسان ، شاخص هاي ارزيابي کيفيت اطلاعـات در يـک سـازمان تـدوين شده است .
سپس ، چارچوبي مـديريتي جهـت ارزيابي کيفيت اطلاعات موجود در يک سازمان ارائه شده است و در انتها، چـارچوب پيشـنهادي پژوهش در يـک سـازمان توليدکننـده قطعـات خـودرو انجـام شـده و نتـايج مربـوط بـه آن ارائـه گرديــده اسـت .
در ايـن مقالـه ، بـه وسـيله مـرورمـدل هـاي کيفيـت اطلاعـات و پژوهش هاي مرتبط ، عوامل ارزيابي کيفيت اطلاعات در قالب نمودار استخوان ماهي ترسـيم شـده است .
عوامل شناخته شده اين مقاله جهت دستيابي بـه عوامـل مـؤثر در ارزيـابي کيفيـت اطلاعـات اسـتفاده شـده اسـت (٢٠٠٣ Moody and Shanks).
چارچوب پيشنهادي پژوهش در چارچوب پيشنهادي پـژوهش پـس از شناسـايي شـاخص هـاي کيفيـت اطلاعـات ، سـطح کيفيت اطلاعات موجود در هر بخش سازمان ارزيابي مي شـود.
فرضيه هاي پژوهش براي ارزيابي کلي کيفيت اطلاعات در سازمان مورد مطالعه و همچنين بررسي شـکاف بـين کيفيـت اطلاعـات موجـود و مـورد انتظـار در بـين واحـدهاي مختلـف آن سـازمان ، فرضـيه هـاي پژوهش طراحي شده است .
com/Executing-Data-Quality-Projects- Information/dp/0123743699 (accessed 10 Nov. 2009).