Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت فرایندهای مدیریت دانش در وبسایت کتابخانههای دیجیتالی ایران انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است، که در آن از روش پیمایشی تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 11 وبسایت کتابخانههای دیجیتالی ایران است. برای گردآوری دادهها از سیاهه محقق ساخته استفاده شد. با توجه به ماهیت و محیط پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات (دادهها) از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی بهره گرفته شد. همچنین برای انجام این کار از نرمافزارهای موجود در این زمینه از جمله SPSS و Excel استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که به تفکیک فرایندها، فرایند شناسایی دانش با مقدار میانگین 79/1، فرایند اکتساب دانش با مقدار میانگین 67/1، فرایند توسعه دانش با مقدار میانگین 34/1، فرایند اشتراک و توزیع دانش با مقدار میانگین 82/0، فرایند بهرهگیری از دانش با مقدار میانگین 06/2 و فرایند نگهداری دانش با مقدار میانگین 8/1 از حد متوسط پایینتر هستند. در نتیجه میتوان بیان کرد که فرایندهای مدیریت دانش در وبسایت کتابخانههای دیجیتالی وضعیت نامطلوبی دارند. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت فرایندهای مدیریت دانش در وبسایت کتابخانههای دیجیتالی پرداخته است که از لحاظ پرداختن به موضوع مدیریت دانش در این نوع کتابخانهها جزء اولین پژوهشها به شمار میرود. همچنین این پژوهش میتواند نقش تعیین کنندهای در آشنا ساختن طراحان نرمافزار و وبسایت کتابخانههای دیجیتالی با فرایندهای مدیریت دانش داشته باشد.
The purpose of this study is to identify Knowledge Management Processes in Iranian digital library websites. This is an applied research. Statistical population of the study consists of 11 digital library websites. In order to collect data, a checklist was prepared by the researcher and then data were analyzed by (through) descriptive and inferential statistics. The findings showed that the survey of knowledge management in digital libraries is lower moderate. While the studies components scored, process identification 1.79, process acquisition 1.67, development 1.34, sharing and distribution 0.82, utilization 2.06 and retention 1.8 were lower moderate. This study which aimed to survey the Knowledge Management Processes in Iranian digital library websites is of the first once in attending Knowledge Management Processes in Iran and it can have an important role in introducing Knowledge Management Processes to digital libraries softwares developers.
Machine summary:
با جذب و به کارگيري فرايندهاي مديريت دانش و ايجاد سيستمي يکپارچه ، مهم ترين روند توسعه اي براي کتابخانـۀ ديجيتـالي آغـاز شـده اسـت (٢٠١٠ Zhen, and Ting؛ Yeh, Chang, and ٢٠٠٠ Oyang)، ضمن اينکه اولين نقطۀ برخورد و ارتباط ميان کاربران و منابع در راسـتاي توزيـع و بهره گيري از دانش در کتابخانۀ ديجيتالي ، وب سايت اين نوع کتابخانه هاست .
اما بايد اين مسئله را نيز مـد نظـر داشـت کـه آيـا کتابخانـه هـاي ديجيتالي به اين امر توجه داشـته انـد؟ آيـا بـا توجـه بـه دانـش بنيـان بـودن وب سـايت هـاي ايـن نـوع کتابخانه ها، تلاش هايي در زمينۀ اعمال فرايندهاي مديريت دانش ، به ويژه در داخل کشـور صـورت گرفته است ؟ با توجه به مباحث مطرح ، پژوهش حاضـر تـلاش دارد بـا بهـره گيـري از مـلاک هـا و معيارهاي اخذشده از منابع مختلـف بـه بررسـي ميـزان پيـاده سـازي فراينـدهاي مـديريت دانـش در وب سايت هاي کتابخانه هاي ديجيتالي ايران بپردازد و اينکه اين کتابخانه ها تا چه حد توانسته انـد در اين زمينه موفق عمل کنند.
پرسش دوم : فرايند اکتساب دانش در وب سايت کتابخانه هاي ديجيتالي ايران در چه وضعيتي است ؟ به منظور پاسخ گويي به اين پرسـش ١٢ مؤلفـه و در وب سـايت ١١ کتابخانـۀ ديجيتـالي مـورد بررسي قرار گرفت .
پرسش پنجم : فرايند بهره گيري از دانش در وب سايت کتابخانه هاي ديجيتالي ايران در چـه وضـعيتي است ؟ به منظور پاسخ بـه پرسـش پـنجم ١٩ مؤلفـه در زمينـۀ بهـره گيـري از دانـش در وب سـايت ١١ کتابخانۀ ديجيتالي مورد بررسي قرار گرفت .