Abstract:
هدف از این پژوهش، شناسایی و خوشهبندی سامانهها و ابزارهای مدیریت دانش شخصی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. نخست با رجوع به ادبیات پژوهش، سیاهه سامانه ها و ابزارهای مدیریت دانش شخصی شناسایی شدند و براساس مهارتهای هفتگانه مدیریت دانش شخصی و نیز سه قلمرو مدیریت دانش شخصی، توسط نمونه هدفمند 30 نفرهای از متخصصان علوم کامپیوتر و علم اطلاعات و دانششناسی خوشهبندی شدند. بنابر یافتههای به دست آمده در مرحله نخست، 47 ابزار شناسایی شدند و براساس دیدگاه متخصصان در فهرست سامانهها و ابزارهای مدیریت دانش شخصی قرار گرفتند. سپس، در مرحله دوم، بر اساس میزان کاربرد آنها تحت عنوان سامانهها و ابزارهای بازیابی دانش، سازماندهی دانش، ارزیابی دانش، تحلیل دانش، اشاعه دانش، اشتراک دانش و امنیت دانش خوشهبندی شدند. علاوه براین، مجموعه ابزارهای موردنظر در سه قلمرو عمومی، تعاملی و شخصی از دیدگاه متخصصان طبقهبندی شدند.
This paper aims to identify and cluster the Personal Knowledge Management (PKM) systems. To achieve this objective, survey research method was used. In the first phase, 47 systems were identified based on the literature. Then, in the second phase, thirty intentionally selected experts from computer science and information and knowledge science clustered the identified systems in to seven clusters including knowledge retrieving, knowledge evaluating, knowledge originating, knowledge analyzing, knowledge collaborating, knowledge presenting and knowledge securing. Also, these systems are clustered by experts due to the three private, public and interactive domains.
Machine summary:
از ايـن رو، بخـش مهمـي از ادبيات مديريت دانش شخصي به مسائل مربوط به گرانباري اطلاعات و روش هاي شخصـي سـازي پرداختـه اسـت (٢٠٠٩ Sudzina &Razmerita, Kirchner ) و موضـوع اصـلي طراحـي سـامانه هـاي مديريت دانش شخصي اين است که چگونه از گرانباري دانش اجتناب شـود ( He &Zhen, Song .
بـا توجـه بـه سرعت تغييرات و تنوع ابزارها، اين مسـئله رخ مـي دهـد کـه مشـخص نيسـت کـه در حـال حاضـر سامانه هاي مديريت دانش شخصي موجود کدام اند؟ همچنين ، روشن نيست که از نظر متخصصـان ، هر يک از اين سامانه ها و ابزارها از جهت پشتيباني از مهارت هاي اساسي مـديريت دانـش شخصـي در سه قلمرو عمومي ١، تعاملي ٢ و خصوصي ٣ چه وضعيتي دارند.
در برخي مـوارد نقـش سـامانه هـاي مـديريت دانـش (ماننـد٢٠٠٧ Chan &Nevo ) و سامانه هاي مديريت دانش شخصي (مانند ٢٠١١ Cheong) مورد بررسي است .
دسته بنـدي ابزارهـاي مديريت دانش در پژوهش هايي چون (٢٠٠٢) Tyndal انجام شده است و پژوهشگراني ماننـد Barth (٢٠٠٢) Tsui ,(٢٠٠٤) ,(٢٠٠٩) Agnihotri and Troutt و بر دسته بندي کلي ابزارهاي مـديريت دانـش شخصي متمرکز شده اند.
در اين پژوهش قابليـت هـاي سـامانه هـاي مـديريت دانـش در چهار قابليت خلق دانش ، ذخيره و بازيابي ، انتقال و کاربست آن مورد توافق اعضاي «دلفي » کـه ٢١ نفر بوده اند، قرار گرفته و برخي چالش ها و نيازهاي سازمان در اجراي مديريت دانش به ويژه ازُ بعد سامانه هاي مديريت دانش شناسايي شده است (٢٠٠٧ Chan &Nevo ).