Abstract:
هدف اصلی این مقاله، ارائه مدل مفهومی بازار کارای پایگاه های اطلاعاتی است، به عبارت دیگر این مقاله به دنبال آن است که نشان دهد، آیا بازار پایگاه های اطلاعاتی بازاری کاراست؟ بنابراین سه سئوال اساسی مطرح در این مقاله عبارتند از: مولفه های بازار کارا چیست؟ آیا بازار پایگاه های اطلاعاتی جزء بازارهای کار محسوب می شوندیا خیر؟ و مدل مفهومی ارتباط مولفه های بازارکارای پایگاه های اطلاعاتی چگونه است؟ روش شناسی: برای دستیابی به هدف این مقاله و پاسخگویی به سئوالات آن از روش تحلیل محتوای کیفی با تکنیک تحلیل محتوای تلخیصی استفاده شده است، که طی دو مرحله تقلیل داده ها و رمز گذاری آزاد مولفه های اصلی بازارهای کارا بدست آمد، سپس یک سیاهه وارسی تهیه و به مسئولان بازرگانی 9 پایگاه اطلاعاتی مهم ارسال شد تا براساس تجربیات خود به هریک از مولفه ها از 0 تا 5 امتیاز بدهند، یافته ها: یافته های مرحله اول چهار مولفه: اطلاع محوری، خطی بودن، حجم معاملات و منطق و عقلانیت را به عنوان مولفه های اصلی بازارهای کارا نشان داد. یافته های سیاهه وارسی حاکی از آن بود که بازار پایگاه های اطلاعاتی را می توان در زمره بازارهای کارا به شمار آورد. نتیجه گیری: براساس اولویت ارائه شده از سوی ناشران به هریک از مولفه های بازارهای کارا مدل مفهومی بازار کارای پایگاه های اطلاعاتی ترسیم شده است ترسیم شد.
Purpose: The main purpose of this article is conceptual modeling of market efficiency of information databases, there are 3 main questions in this article: 1) what are the components of the efficient market? 2) Is the database markets an efficient market? 3) How is the mental model of the efficient market databases? Methodology: In order to achieve that, summarizing content analysis techniques was used by reviewing literatures during the two-step analysis, and coding processes extracted the main components of efficient markets, then provided a check list from component and sent to business unit managers of 9 major databases. Finding: We found that fourth categories for information database efficient markets: Linearity is most important and then to order, are logic and rationality, and Information-centric, trading volume reached fourth place, so we can say the information database markets are efficient, and findings of check list showed that the market for databases can be regarded as efficient markets. Results: and therefore we traced the conceptual model of efficient markets in Information Databases.
Machine summary:
بر اساس اولويت ارائه شده از سوي ناشران پايگاهها به هر يک از مؤلفه هاي بازارهاي کارا مدل مفهومي بازار کاراي پايگاههاي اطلاعاتي ترسيم شد.
تمام آنچه که مطرح شد برگرفته از بازار سرمايه و سهام بود، اما آيا بازارهاي ديگر نيز ميتوانند کارا باشند؟ يا به عبارت ديگر، فاکتورهاي کارايي را داشته باشند؟ تعاريف مختلفي از بازارهاي کارا ارائه شده است که شايد ملموسترين آنها تعريف »مالکيل « باشد: بازارهاي کارا بازارهايي هستند که در آن قيمت کالاها به اطلاعات واکنش کامل نشان ميدهند، همۀ خريداران از اطلاعات مشابهي برخوردار هستند، خريداران و فروشندگان اطلاعات موجود خود را در تصميمات معاملات خود اعمال ميکنند، و هزينۀ معاملات کمتر از سود حاصل از آنها باشد (٢٠٠٣ Malkiel).
با اين تعريف ميتوان ساير بازارها را نيز در زمرة بازارهاي کارا به شمار آورد و مؤلفه هاي کارايي را در آنها مورد بررسي قرار داد.
مدل مفهومي بازار کاراي پايگاههاي اطلاعاتي چگونه خواهد بود؟ در واقع ، اين پژوهش سعي دارد نشان دهد که طبق تعريف »مالکيل « مقوله بازارهاي 952 کارا به حوزة پايگاههاي اطلاعاتي و دادوستدهاي مرتبط با آن نيز قابل تعميم است .
نتايج حاصل از تحقيق آنها نشان داده است که : مهم ترين عامل در کارايي بازار کربن ابزارهاي انتقال، و پس از آن محدوديت هاي تجاري 953 و در نهايت ، نسبت تجارت است و اين که بازار کربن ميتواند به عنوان يک بازار کارا مطرح شود و با فرضيات بازار کارا تطابق دارد (٢٠١٥ Bento, Kanbur, and Leard).