Abstract:
وضعیت مناسب ایران در توسعه علم و دانش در سطح بینالمللی نشاندهنده نظام تصمیم گیری نهادینه شده در کشور در این بخش دارد. در اسناد بالادستی کشور نیز همواره به ایجاد جایگاه مطلوب کسب دانش و فناوری در کشور پرداخته شده است. در این مقاله سعی شده است با توجه به توسعه فناوریها و زیرساختهای فناوری اطلاعات، کارکردهای فناورانه مدیریت اطلاعات علمی و فناورانه در زنجیره ارزش پژوهش و مدیریت منابع را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و زمینهسازی توسعه خدمات پژوهشی را در کشور بررسی نماییم. رویکرد این مقاله عمدتا رویکردی کیفی است و بر مبنای مطالعات کتابخانهای و میدانی صورت میگیرد. ابتدا زنجیره ارزش نظام اطلاعات علمی و فناوری کشور و ذینفعان، کاربردها، نیازمندیها بر اساس بررسی اسناد قبلی و بالادستی و بینالمللی شامل اهداف و راهبردها، طرحها و اقدامات و نظام خدمات شناسایی میگردد و همچنین خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، فهرست، گروهبندی و تعریف خدمات و سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات شناسایی میگردد و در نهایت کارکرد فناوری اطلاعات مدیریت اطلاعات علمی و زنجیره پژوهش بر پایه ذینفعان بهعنوان یک مدل مفهومی ارائه میگردد.
Iran’s proper status in the development of science and knowledge at the international level represents the institutionalized decision making system in this sector of the country. Besides, Iran’s strategic documents always emphasize on the formation of a place for the country’s knowledge and technology. Regarding to the development of technologies and IT infrastructures, this paper focuses the technological functions of scientific information management in the research and resource management value chain and analyzes the facilitation of the research services enhancement in the country. The approach of the paper is almost qualitative. At first, we identify the scientific and technological information value chain and its stockholders, applications, requirements, based on the previous documents, and international documents including goals and strategies, plans and actions. Then, we recognize the classification, and the definition of IT based on service systems. Finally, we present the IT functionality of scientific information management and research value chain based on the stockholders as a conceptual model.
Machine summary:
در ايــن مقالــه ســعي شــده اســت بــا توجــه بــه توســعۀ فناوري هــا و زيرســاخت هاي فنــاوري اطلاعــات ، کارکردهــاي فناورانــۀ مديريــت اطلاعــات علمــي و فناورانــه در زنجيــرة ارزش پژوهــش و مديريــت منابـع مـورد بررسـي و تحليـل قـرار گرفتـه و زمينه سـازي بـراي توسـعۀ خدمـات پژوهشـي در کشـور بررسـي گـردد.
«ايـن مقالـه نسـخۀ کامل تـر مقالـه اي بـا نـام «بررسـي کارکردهـاي الکترونيکـي مديريـت اطلاعــات علمــي و فناورانــه » اســت کــه در تاريــخ ١٣٩٥/٧/٧ در چهارميــن همايــش ملــي مديـران فنـاوري اطلاعـات ارائـه شـده اسـت » 727 کليدواژه هــا: مديريــت اطلاعــات ، فنــاوري اطلاعــات ، خدمــات آموزشــي و پژوهشــي ، زنجيــرة ارزش پژوهـش ١.
پيشينۀ پژوهش نيازهــاي روزافــزون عمــوم بــه آمــوزش و توســعۀ مهارت هــاي فــردي و عمومــي در کنــار هزينه هـاي زيـادي کـه صـرف آمـوزش مي شـود، تحقيقـات فناوري هـاي اطلاعـات را بـه سـمتي ســوق داده اســت کــه روش هــاي جديــدي بــراي آمــوزش و توســعۀ مهارت هــا ابــداع شــده و بــا صرفــۀ اقتصــادي و کيفيــت مطلوب تــر بتــوان در هــر لحظــه جمعيــت کثيــري از متقاضيــان آمـوزش را تحـت پوشـش قـرار داد (٢٠١٣ Rana &Shukr Zainab ).
(Malik & Ramay 2013; Hung, Chang & Kuo 2013 در گــزارش منتشرشــده در اتحاديــۀ اروپــا نيــز بــه موضوعاتــي نظيــر ملزومــات و ضــرورت اسـتفاده از خدمـات برخـط ، طبقه بنـدي خدمـات الکترونيکـي ، ارزيابـي پتانسـيل ارائـۀ خدمـات در سـطح عمومـي و نيازمندي هـاي آن و در نهايـت ، بـه بحـث راجـع بـه چالش هـا و مزايـاي خدمـات الکترونيکـي و خدمـات مبتنـي بـر موبايـل و ارائـۀ راه کارهـاي پيشـنهادي بـراي تمامـي ذي نفعـان پرداختـه شـده اسـت (٢٠١٠ ivMahlako &Rannu, Saksing ;٢٠١١ Nye &Jotischky ).