Abstract:
پژوهش حاضر بر آن بوده که با بررسی مقالات منتشرشده در مجات حوزة علم اطلاعات و دان ششناسی در ایران در یک دورة د ه ساله، میزان توجه به فرایند سنجش روایی ابزار پژوهش را در این حوزه مورد
ارزیابی قرار دهد. در این پژوهش مقالات هشت مجلة علمی-پژوهشی حوزة علم اطلاعات و دانش شناسی فارسی در ایران که در فاصلة سا لهای 1385 تا 1394 منتشر شده، به شیوة تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع، محتوای 1763 عنوان از مقالات پژوهشی مربوط به 211 شماره
از مجات، تحلیل و ابزارهای پژوهش و روش های تعیین روایی ابزار مورد 36 درصد از / استفادة آ نها بررسی شد. بر اساس یافت ههای پژوهش در 87 مقالات مورد بررسی هی چگونه اشار های به تعیین روایی ابزار نشده بود. 23 درصد از مقالات تنها به بیان این نکته که روایی ابزار تایید / در 22 شده است، بسنده کرده و روش و فرایند تعیین روایی ذکر نشده بود. در 4/31 درصد از مقالات، پژوهشگران اظهار کرده بودند که روایی ابزار در مطالعات پیشین تایید شده و بنابراین، خود به تعیین روایی ابزار نپرداخته اند. 32 درصد(، روش تعیین روایی ابزار ذکر شده / تنها در 375 عنوان مقاله ) 38 بود. از نظر روش های مورد استفاده جهت سنجش روایی ابزار نیز نتایج 20 درصد / 16 درصد مقالات به روش صوری و 30 / بیانگر آن بود که 66
ب ه روش روایی محتوایی اعتبار ابزار خود را مورد ارزیابی قرار داده بودند. از سایر انواع روایی، روایی معیار کمترین فروانی را داشته و تنها 2 عنوان 0 درصد( جهت ارزیابی اعتبار ابزار خود از این روش بهره گرفته / مقاله ) 17 5 درصد مقالات نیز از روایی سازه که بالاترین سطح سنجش روایی است استفاده کرده بودند. همچنین، نتایج نشان داد که تعداد بسیار اندکی از مجات جامعة پژوهش به انتشار مقالات مرتبط با سنجش روایی ابزار پژوهش پرداخته اند. بر این ساس، مجات این حوزه لازم است با توجه بیشتر به چاپ مقالات مرتبط با سنجش روایی ابزار پژوهش، زمینه را جهت آشنایی بیشتر پژوهشگران با این فرایند و اهمیت آن در طراحی
ابزار فراهم کنند. همچنین، مجات این حوزه لازم است در فرایند داوری مقالات با حساسیت بیشتری به ضرورت گزارش فرایند سنجش روایی ابزار پژوهش در بخش رو ششناسی مقالات بپردازند.
The present study has been conducted to evaluate the
amount of attention to validity assessment process of research
tools, by reviewing the articles published in knowledge & information
science journals in Iran over past 10 years. In this research, articles
of 8 Persian scientific and research journals in the field of knowledge
& information science in Iran, published between 2006 to 2015, were
analyzed in a content analysis method. In total, 1763 research articles
related to 211 issues of journals were analyzed and research tools and
methods for determining the validity of research tools investigated.
According to research findings, there was no reference to validity of
research tools in 36.87% of reviewed articles. In 23.22% of articles,
only validity of research tools was confirmed but the method and
procedure for determining validity were not mentioned. In 4.31% of
articles, researchers stated that validity of research tools was confirmed
in previous studies and therefore they did not consider the validity. In
375 articles (32.38%), the method of determining validity of tools was
mentioned. In terms of the methods used to measure validity of tools,
results indicated that 16.66% of articles evaluated their tool validity by
face validity and 20.30% by content validity method. Of other types of
validity, the criterion validity was lowest, and only 2 articles (0.17%)
used this method to assess validity of their tools. 5.26% of articles also
used construct validity, which has highest level of validity. Also, results
showed that a very small number of journals in the research population
have published articles related to psychometrics of research tools.
Therefore, the knowledge & information science journals are required to
pay more attention to publish articles related to validity assessment of
research tools for more familiarity with this process and its importance
in designing tools by researchers. Also, journals in this area should be
more sensitive on report of validity assessment process of research tools in the methodology
section of articles in the process of reviewing articles.