Abstract:
شبکه های اجتماعی برای اهداف و مقاصد مختلفی طراحی شدهاند. شبکه های اجتماعی علمی نیز از انواع شبکه های اجتماعی هستند که بطور ویژه برای مقاصد علمی و تخصصی کاربران طراحی شده است. در پژوهش حاضر با بررسی عوامل موثر بر مشارکت کاربران در شبکه اجتماعی علمی «ریسرچگیت»، به دنبال شناسایی تفاوتها میان مشارکت و درگیریسازی کاربر در این شبکه اجتماعی علمی با سایر شبکههای اجتماعی عمومی بودهایم. برای انجام این پژوهش روش کیفی تحلیل مضمون بکار گرفته شده است، که در آن پس از جمع آوری دادهها به شیوه مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با کاربران حرفهای این شبکه اجتماعی، با استفاده از روش تحلیل مضمون مقایسهای، دادههای جمعآوری و تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش شامل هفت مضمون فراگیر «ارتباطات»، «ارتقای دانش و هویت حرفهای»، «جستجوی اطلاعات»، «آگاهی»،« مشارکت اجتماعی»، «ایجاد زمینه همکاری» و «هم آفرینی ارزش» میباشد که ابعاد کلی مشارکت کاربران را در «ریسرچگیت» نشان می دهد. با دستیابی به ابعاد مشارکت در شبکه اجتماعی «ریسرچگیت»، در گام دوم مشخص شد که کاربران این «شبکه اجتماعی علمی» عمدتا برای ایجاد ارتباط، جستجوی اطلاعات و تقویت دانش و هویت حرفهای خود به این شبکه مراجعه میکنند و سپس با مشارکت فعال در این شبکه اجتماعی بدنبال ارزشهایی همچون افزایش همکاریهای علمی، مشارکت اجتماعی و سایر ارزشهایی هستند که این شبکه قابلیت دستیابی به آن را برای کاربر ایجاد کرده است.
In this study, a theme analysis conducted to identify effective factor for engaging user to academic social network. Use and gratification theory was used as theoretical foundation for the study. To do this, in-depth interviews was conducted with 20 Research Gate user. Findings showed that seven factors include of communication, promotion of professional knowledge and identity, information seeking, awareness, social engagement, collaboration establishment as well as value creation, are affecting user engagement in Research Gate. Finding also indicated that users primarily seek information to enhance their professional identity; then they engage and use the Research Gate network in order to enrich their knowledge and professional identity, increase their academic collaborations, social engagements and communications with other researchers in their scientific community.