Abstract:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. برای ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران از پرسشنامه ای شامل 20 سئوال استفاده شد که 4 سئوال مرتبط با هوش راهبردی یا فراشناختی، 6 سئوال مرتبط با هوش دانشی یا شناختی، 4 سئوال مرتبط با هوش انگیزشی و 6 سئوال در رابطه با هوش رفتاری بود. در حوزه علم تصمیم گیری، هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی بر اساس تکنیک تاپسیس فازی به عنوان یکی از تکنیک های چند معیاره مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها : بر اساس نتایج تحقیق مدیران تربیت بدنی دانشگاه های فنی و حرفه ای بر اساس ابعاد چهارگانه هوش فرهنگی در قالب مقیاس کلامی – فازی مورد سنجش و طبق تکنیک تاپسیس فازی مورد رتبه بندی قرار گرفتند به طوری که مدیران دانشگاه های زنجان (دخترانه)، تبریز (پسرانه) و اصفهان (پسرانه) در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: با توجه به وجود تفاوت در میزان هوش فرهنگی افراد، پیشنهاد می شود که ابتدا میزان هوش فرهنگی مورد سنجش قرار گیرد تا پس از شناخت نقاط ضعف و قوت مدیران، نسبت به دوره های آموزشی متناسب اقدام شود.
Objective: The cultural intelligence is an important factor for resolving in the management, and the aim of this study was to evaluate and rank the cultural intelligence of managers of physical education in a vocational university using the fuzzy TOPSIS technique.
Methodology: The statistical population included managers of physical education vocational university (N = 134). Sample size f was 100 managers. The cultural intelligence questionnaire was used as the research tool.
The questionnaire contained 20 questions that included 4 questions related to the strategic or metacognitive intelligence, 6 questions related to cognitive intelligence, 4 questions related to motivation intelligence, and 6 questions related to behavioral intelligence. The cultural intelligence and rank of the physical education managers were evaluated based on the TOPSIS technique.
Results: According to the results obtained, managers of physical education in the vocational university were evaluated to base of four dimensions of cultural intelligence in the form of verbal -fuzzy scale and were ranking based on the fuzzy TOPSIS technique; the managers of Zanjan Univ. (girls), Tabriz Univ. (boys), and Isfahan Univ. (boys) were in the first to third levels. Also positive and significant relationship consisted between cultural intelligence and rank in physical education managers also.
Conclusions: Based on the results of this research work, it can be concluded that cultural intelligence is essential to the success of managers, and due to the difference in the amount of cultural intelligence, it is first suggested to evaluate the cultural intelligence of managers, and then after identifying their strengths and weaknesses, to plan appropriate educational courses.
Machine summary:
هوش فرهنگي، داراي چهار بعد هوش فراشناختي ٨، هوش شناختي٩، هوش انگيزشي١٠و هوش رفتاري١١ است که مديران و کارکنان با داشتن بهره مناسبي از آن ، ميتوانند در فرهنگ ها و موقعيت هاي مختلف به خوبي ايفاي نقش نمايند (مرکز اطلاعات فرهنگي، ٢٠٠٥؛ اميري و همکاران ، ٢٠١٠) در مطالعات مختلف ، سنجش هوش فرهنگي مديران به صورت هاي مختلف انجام شده است ، اما کمتر با تکنيک فازي تاپسيس مورد ارزيابي قرار گرفته است ؛ به عنوان مثال ، نتايج پژوهش قاسمي و همکاران (١٣٩٠)، نشان داد که بين هوش فرهنگي و سبک هاي عمومي تصميم گيري در بين مديران ، روابط مثبت و معناداري وجود دارد.
The cultural intelligence and rank of the physical education managers were evaluated based on the TOPSIS technique.
Results: According to the results obtained, managers of physical education in the vocational university were evaluated to base of four dimensions of cultural intelligence in the form of verbal -fuzzy scale and were ranking based on the fuzzy TOPSIS technique; the managers of Zanjan Univ.
Keywords: Cultural intelligence- Managers of physical education- Fuzzy TOPSIS technique - Vocational University.
Evaluation and Ranking of Cultural Intelligence of Physical Education Managers in Vocational University by Fuzzy Topsis Technique.