Abstract:
این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی- مدل ایجاد ابزار- با هدف مدلسازی عوامل هیجانی و شناختی بر رفتارخادمانه کارگزاران سازمان حج و زیارت در اماکن متبرکه مکه مدینه با استفاده از تحلیل محتوای قرادادی در بخش کیفی انجام شده است. به منظور دست یابی به دادههای کیفی از نمونه گیری هدفمند بر اساس معیارهای نظام نامه ارزیابی عملکرد کارگزاران خادم سازمان حج و زیارت با 18 نفر از خادمان برتر تا اشباع نظری مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفت. متن مصاحبههای انجام شده در قالب واحدهای فکر کدگذاری، مقوله بندی ونهایتا در طبقات مضامین طبقه بندی شدند و به منظور اعتباریابی آن از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده گردید. یافتههای کیفی تحقیق ویژگیهای رفتارخادمانه کارگزاران را در قالب چهار رفتارانسان دوستانه، رفتار پیش قدمانه، رفتار خدمت گرایانه، و رفتار خودگرایانه و عوامل مؤثر بر آن را در قالب دو عامل هیجانی و شناختی، تبیین میکند. پس از کشف مقولههای مدل ارائه شده در مرحله کیفی، به منظور اعتبارسنجی کمی مدل استخراج شده، پرسشنامه ای مشتمل بر 112 گویه طراحی و تنظیم شد و در اختیار 205 نفر از کارگزاران به صورت نمونهگیری در دسترس قرارگرفت و اعتبار مدل بصورت کمی تأیید شد.
This study was performed with a mixed exploratory approach – tool creation model – aiming to model the emotional and cognitive factors on the stewardship behavior of Hajj pilgrimage organization servants in the holy places of Mecca and Medina using the conventional content analysis in qualitative section. Semi-structured interviews were performed with 18 top servants to achieve the qualitative data from the purposive sampling method according to criteria of Code of Conduct performance evaluation of the Hajj pilgrimage organization servants to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes and intra-subject agreement methods of two coders were used to validate it. The research qualitative findings explain the servants' stewardship behavior in the form of four behaviors: Humanitarian, pioneering, service-orientation and self-orientation behaviors, and factors affecting it in terms of emotional and cognitive factors. After discovering the category of model presented in the qualitative stage, 112-item questionnaire was designed and regulated to qualitatively validate the extracted model and it was provided for 205 servants by available sampling method and the validity of the model was qualitatively verified
Machine summary:
1. McShane, & Glinow ۵ نتيجه اينکه رفتارهاي مختلفي همچـون رفتـار خادمانـه کـه ممکـن اسـت شـکل و ماهيـت هـاي متفاوتي داشته باشد، تحت تأثير عوامل مختلفي مي تواند پايه گذاري شود که اين مدل هـا مـي توانـد در تبيين و شناخت آنها کارگشاي محققان قرار گيرد.
Passive and Active Approach ۱۲ جدول ۱- مضامين و مقولات به دست آمده از تحليل محتواي داده هاي کيفي تحقيق مضمون اصلي مضامين مقولات کد واحدهاي فکر نوع دوستي M100, M101, M102 پرهيز از تبعيض M103, M104 همدلي M105, M106, M107 دلسوزي به خدمت M108 ايثار و فداکاري M109, M110 تکريم زائر M111, M112, M113, M114 جاذبه ارتباطي M115 جستجوگر خدمت M117, M118, M119 عمل فرانقشي M120, M121 ترويج معنويت M122, M123, M124, M125 صيانت و دفاع M126, M127, M128, M129 حمايت اطلاعاتي M131, M132 پيگيري M133, M134 وظيفه شناسي M135, M136, M137, M138, M139 همکاري شغلي M140, M141 توانمندي تخصصي M142, M143, M144, M145, M146, M147 ايده پردازي و خلاقيت M148, M149 اطاعت متعهدانه M150, M151, M152 ملاحظات فرهنگي M153 دلبستگي به خدمت (انرژي مندي ، جذب شدگي ، وقف شدگي ) M154, M155, M156, M157 خشوع وفروتني M160, M161 معرفت افزايي M162, M163, M164 تاب آوري M165, M166, M167, M168 آراستگي ظاهري M169, M170 صداقت و درستکاري M171, M172 عشق و علاقه M200, M201, M202, M203 فطرت خدمت گزار M204, M205, M206 غرور معنوي M207 احساس معنويت M208 نگرش معنوي M209, M210, M211 درک منزلت شغلي M212, M213, M214, M215 بينش و شناخت M216, M217, M218, M219 روان شناسي زائر M220, M221 فرهنگ خدمت M222 ۱۳ رفتاري را بين خادمان ، لزوم و ضرورت خدمت رسـاني بـه موقـع بـه زائـرين دانسـت .
» بنابراين به صورت کلي مدل پيشنهادي تحقيق را براساس يافته هاي کيفي اين پژوهش مـي تـوان در قالب شکل (۱) ترسيم کرد و براسـاس آن ، بـراي تحقيقـات بعـدي فرضـيه هـاي پيشـنهادي زيـر مطرح مي شود: فرضيه پيشنهادي اول (P١): عوامل هيجاني بر رفتار انسان دوستانة خادمان سازمان حج و زيارت اثرگذار است .