Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعه وضعیت تیمسازی و کار تیمی در دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی بود و دانشگاه فردوسی مشهد بهعنوان یکی از دانشگاههای دولتی ایران برای نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، برمبنای مفاهیم کلیدی حاصلشده از مرور سوابق و منابع و بررسی اسناد استفاده شد. جامعۀ آماری شامل همۀ مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بود که از میان آنها تعداد 14 مدیر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن بود که شاخصههای تیمسازی و کار تیمی در دانشگاه شامل 2 مقوله کلی و 10 زیرمقوله است و نشانگر این است که دانشگاه از وضعیت تیمسازی و کار تیمی مطلوبی برخوردار نیست. همچنین بررسی اسناد دانشگاه (سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد) نشان داد که دانشگاه فاقد راهبرد و یک برنامه روشمند و ساختاریافته برای تیمسازی و بهبود کار تیمی میباشد.
The aim of this research is studying the status of team building and teamwork in public universities of Iran using qualitative approach and case study method. Ferdowsi university of Mashhad was selected as one of the public universities of Iran. Semi-structured interviews based on key concepts of literature review and document checking were used in order to data gathering. Statistical population includes all managers of Ferdowsi University of Mashhad (FUM), among them 14 people were selected through purposeful sampling. Content analysis method and open and axial coding were used in order to information analysis. The results showed that the indicators of team-building and teamwork at the University, include two general categories and 10 subcategories and also showed that the status of teambuilding and teamwork in the university is not appropriate. Furthermore document checking (strategic document of Ferdowsi university of Mashhad) showed that the university has no strategy and structured plan for teambuilding and teamwork improvement.
Machine summary:
Tarricone and Luca 102 و تخصص بالا، عدم توجه به تيم سازي و خط مشيگـذاري کـار تيمـي دانشـگاهي، مـديريت امـور براساس قوانين و مقررات به شکل کاملا رسمي و دور از انعطاف ، عدم وجود وقت کـافي مـديران دانشگاهي براي برنامه ريزي و رسيدگي به کار تيمي، نداشتن توجه کافي و مؤثر به نظرات و عقايـد کارکنان ، رعايت نکردن اصول برنامه ريزي و تصميم گيري مشارکتي و اثربخش ، عـدم موفقيـت در ايجاد محيطي مثبت در دانشگاه براي بروز و پياده سازي زمينه هاي کار تيمي، اعمال غيرمـؤثر نقـش رهبري دانشگاهي به عنوان عاملي بسيار مهم و حياتي در همسوکردن نظرات ، ايجـاد انگيـزه ، تحقـق اهداف ، حل تعارضات ، احترام متقابل ، تعهد منابع و از همه مهم تر از بين بردن شکاف ميان کارکنان و مديران هيئت علمي و غيرهيئت علمي استخراج شد و در جدول فوق بـراي مفهـوم اسـتخراج شـده هدايت و رهبري، مقولۀکلي روابط تيمي در نظر گرفته شد.
براساس جدول (١١) و تحليل مصاحبه هاي صورت گرفته ، ميتوان اذعان کرد که از حوزه مفهوم ارتباطات داده هاي به دست آمده از جملات و عباراتي همچون : شکل گيـري ارتباطـات ميـان اعضا و واحدهاي دانشگاه براساس قوانين و مقررات و روابط رسمي، بيتوجهي به روابط و سازمان غيررسمي به عنوان زمينه ساز ايجاد تيم و توسعه کـار تيمـي، عـدم شـکل گيـري روابـط و ارتباطـات دانشگاهي براسـاس مشـارکت ، همکـاري، اعتمـاد و صـراحت ، عـدم ايجـاد و برقـراري ارتباطـات اثربخش در راستاي تسهيل کار تيمي، استخراج شد و در جدول فوق بـراي مفهـوم اسـتخراج شـده ارتباطات ، مقولۀ کلي روابط تيمي در نظر گرفته شد.
J. (2011) Exploring the impact of team mental models on information utilization and project performance in system development, International Project Management, 1(29), 1–12.
Team Performance Management: An International Journal, 7(1.
Team Performance Management: An International Journal, 7(1.