Abstract:
یکی از مسائل و مشکلات سازمانهای امروزی، کمبود اعتماد بین کارکنان و مدیران است. در سازمانهای خصوصی و دولتی، شکاف قابلتوجهی بین کارکنان و مدیریت و خواستههای این دو وجود دارد. در نتیجۀ این شکاف، تصمیمات معمولا با مشکلات اجرائی روبهرو میشود. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر اعتماد و رتبهبندی آنها از نظر مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران است. تحقیق حاضر از نظرهدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری در این تحقیق شامل مدیران و کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است. از میان تعداد400 نفر از مدیران و کارمندان، 198 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدهاند. نتایج بهدستآمده از روش تحلیل سلسلهمراتبی نشان میدهد؛ از دیدگاه کارکنان، عامل " شایستگی" با وزن 0. 246 دارای بیشترین تاثیر در اعتمادسازی بین کارکنان و مدیران است. رتبه و وزن بقیۀ عوامل نیز بدین شرح است: 1. تفویض اختیار (0. 180)، 2. مشارکت (0. 160)، 3. احترام به ارزشها (0. 157)، 4. توجه (0. 139)، 5. ثبات شخصیت (0. 119). همچنین از دیدگاه مدیران، عامل " شایستگی" با وزن 0. 266 دارای بیشترین تاثیر در اعتمادسازی بین کارکنان و مدیران است. رتبه و وزن بقیۀ عوامل نیز بدین شرح است: 1. تفویض اختیار (0. 238)، 2. احترام به ارزشها (0. 160)، 3. مشارکت و وفاداری (0. 152)، 4. توجه (0. 105)، 5. ثبات شخصیت (0. 079).
One of the problems of today's organizations, is the lack of trust between employees and managers. There is a significant gap between employees and managers and their wishes in public and private organizations. As a result, decisions often encounter executive problems. Therefore the aim of this study is to identify and prioritize the factors affecting trust and rank them from the perspective of managers and employees of Tehran University of Medical Sciences. This study is practical in terms of purpose and descriptive survey in terms of data gathering. Statistical population consist of managers and employees of the financial department of Tehran University of Medical Sciences and Health Services. 198 people were selected as sample among 400 manager and employees. The results obtained from Analytical Hierarchy Process shows that "competency" with 0.246 weight has the most impact in building trust between employees and managers from the employees’ perspective. The rank and weight of other factors are as follows: 1. Delegation of authority (0.180) 2. Participation (0.160) 3. Respect to the values (0.157) 4. Attention (0.139) 5. Stability of personality (0.119). Also "competency" with 0.266 weight has the most impact on building trust between employees and managers from managers’ perspective. The rank and weight of other factors are as follows: 1. Delegation of authority (0.238) 3. Respect to the values (0.160) 4. Participation and loyalty (0.152) 4. Attention (0.105) and 6. Stability of personality (0.079).
Machine summary:
طـي مشـاهده و بازديـد از برخـي واحـدهاي امـور مـالي بيمارستان ها و مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکي تهران ، مشکلات و مسائلي ديده شد که تعدادي از آنها عبارتند از: کارمندان و کارکنان اهميت وظايف محوله را درک نمي کننـد؛ جايگـاه خـود در سازمان و جايگاه سازمان در جامعه را درک نمـي کننـد؛ بـراي مثـال ، جايگـاه واحـد مـالي در يـک بيمارستان ٨٠٠ تختخوابي با جايگاه امور مالي يک دانشکدة پژوهشي در جامعه متفاوت است ، لـذا مواردي چون دقت در انجام امور، کنترل فعاليت هاي انجام شده و مسئوليت پذيري توسط کارکنـان رعايت نمي شود و کارکنان نيز متوجه بازتاب اين سهل انگاري در کل مجموعـۀ مـالي و بيمارسـتان نبوده و باعث مي شوند که مدير مالي نسـبت بـه آنهـا بـي اعتمـاد شـده و از تفـويض اختيـار بـه آنهـا جلوگيري کند؛ وجود روزمرگي و يکنـواختي در واحـد مـالي و عـدم ايجـاد انگيـزه در کارکنـان 1.
با طرح اين عنوان به چالش هـا و عوامـل پـيش روي ايـن موضوع پرداخته اند و به دنبال پاسخ به سؤال هاي زير مـيباشـند: عوامـل مـؤثر بـر اعتمادسـازي بـين کارکنان و مديران امـور مـالي دانشـگاه علـوم پزشـکي تهـران کدامنـد؟ اولويـت عوامـل مـؤثر بـر اعتمادسازي بين کارکنان امور مالي دانشگاه علوم پزشـکي تهـران بـه چـه صـورت اسـت ؟ اولويـت عوامل مؤثر بر اعتمادسازي بين مديران امور مالي دانشگاه علوم پزشکي تهران به چه صورت است ؟ 179 مباني نظري پژوهش به عقيدة لوينسکي و همکاران ١ (١٩٩٨) نياز به اعتماد، از اين امر ناشي ميشود کـه همـه مـا بـه يکديگر وابستگي متقابلي داريم ، همانند مواقعي که نميتوانيم آنچه ميخواهيم به دست آوريم و يا ميخواهيم آنچه به دست آورده ايم ، حفظ شود.