Abstract:
کیفیت زندگی شهری معمولا یا با استفاده از شاخصهای ذهنی از دیدگاه ساکنان و ارزیابی میزان رضایت آنها از زندگی شهری و یا براساس شاخصهای عینی و با استفاده از اطلاعات ثانویه و وزن دهی به شاخصهای عینی محیط شهری اندازهگیری میشود. به ندرت شاخصهای عینی و ذهنی کیفیت زندگی در ارتباط با یکدیگر لحاظ میشوند. در این پژوهش، این دو گروه از شاخصها، با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، و به منظور بررسی ارتباط مکانی میان پاسخ دهندگان و نیز جمع آوری شاخصهای عینی در خصوص محیط شهری آنها از بعد دسترسی به خدمات عمومی و برخورداری از حمل و نقل عمومی، به یکدیگر مرتبط شدهاند. با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM)، شدت رابطه میان شاخصهای عینی و ذهنی کیفیت زندگی شهری مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است. نتیجه نشان میدهد که بهبود کیفیت زندگی ذهنی از طریق بهبود شرایط عینی در محیط شهری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. همچنین رضایت از دسترسی به خدمات عمومی اثر مثبت و معنی داری را به لحاظ آماری بر کیفیت زندگی ذهنی وارد میکند و افزایش رضایت از دسترسی به خدمات، سبب افزایش کیفیت زندگی ذهنی میـشود. این یافتهها به برنامه ریزان شهری گوشزد میکند که در نظر گرفتن رابطه میان شاخصهای عینی و ذهنی، معیارها و عوامل کالبدی در تعیین میزان رضایت مندی از زندگی در شهرهای جدید نقشی اساسی دارند.
Urban Quality of life can be measured either by subjective indicators using surveys of residents’ perceptions and evaluations of urban life satisfaction or by objective indicators using secondary data and relative weights for objective indicators of the urban environment. The three distinct objectives of this study are to investigate the possible relationship between accessing to urban public-services, improvement in subjective accessibility and life satisfaction; to investigate the access to public transportation system and satisfaction with public transportation as well as life satisfaction; and finally to see the degree of influence of accessibility to urban public services on life satisfaction in Hashtgerd New Town. After reviewing the related theoretical as well as empirical literature on the public-services domain of the quality of life, 18 subjective indicators for measuring the three subjective latent sub-domains of accessibility, transportation and life satisfaction and also 14 indicators were chosen to measure the objective latent sub-domains of accessibility, transportation and life satisfaction. Hashtgerd New Town is consisted of four Phases. This study takes place in Phase I of the Hashtgerd New Town which is the most populated phase of the town. By applying the simple random sampling technique, a total number of 125 samples were identified as the total number of samples needed to undertake this study. A systematic sampling technique was applied to gather the needed data by designing a questionnaire. A factor analysis was first applied to the data to calculate the factor weights for each of the said indicators. While subjective and objective indicators of urban quality of life are rarely related to each other, in this paper, these two types of indicators were linked through Geographical Information Systems (GIS) to gather objective indicators on responders’ urban environment within the same region with regard to urban services, facilities and public transportation. Using Structural Equation Modeling (SEM), the strength of the relationship between these objective indicators and subjective indicators was examined. The obtained results show that improvement in objective urban QOL plays a very important role in improving the subjective urban QOL. Also, satisfaction as a result of objective accessibility to public urban services affects the subjective quality of life in a meaningful and positive manner which is statistically significant. It also shows that there is a statistically significant relationship between objective and subjective indicators of urban public services and life satisfaction in the Hashtgerd New Town. These findings indicate the importance of objective indicators of the quality of life and remind and urge the urban planners that the relationship between subjective and objective indicators of public urban services domain of quality of life plays an important role in determining life satisfaction in urban areas.
Machine summary:
اسفندیارزبردست ،مهسابنی عامریان بررسی ارتباط میان شاخصهای عینی وذهنی بعدخدمات عمومی کیفیت زندگی شهری 1 درشهرجدیدهشتگرد چکیده کیفیت زندگی شهری معمولاًیابااستفاده ازشاخص های ذهنی ازدیدگاه ساکنان وارزیابی میزان رضایت آنها اززندگی شهری ویابراساس شاخص های عینی وبااستفاده ازاطلاعات ثانویه ووزن دهی به شاخص های عینی محیط شهری اندازه گیری می شود.
دراین پژوهش ،این دوگروه ازشاخص ها،بااستفاده ازسیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، وبه منظوربررسی ارتباط مکانی میان پاسخ دهندگان ونیزجمع آوری شاخص های عینی درخصوص محیط شهری آنهاازبعددسترسی به خدمات عمومی وبرخورداری ازحمل ونقل عمومی ،به یکدیگرمرتبط شده اند.
بااستفاده ازمدل یابی معادلات ساختاری (SEM)،شدت رابطه میان شاخص های عینی وذهنی کیفیت زندگی شهری موردارزیابی وآزمون قرارگرفته است .
١. این مقاله برگرفته ازپایان نامه کارشناسی ارشدمهسابنی عامریان ،باعنوان «ارزیابی ارتباط شاخص های عینی و ذهنی بعدکالبدیـمحیطی کیفیت زندگی شهری درشهرهای جدید»است که دربهمن ماه سال ١٣٨٨درپردیس هنرهای زیبا،دانشگاه تهران دفاع شده است .
شدت رابطه میان شاخص های عینی وذهنی ونیزمیزان این رابطه براساس دوشاخص دسترسی به خدمات شهری ، حمل ونقل عمومی اندازه گیری شده است .
ارزیابی میزان وشدت رابطه این دوشاخص ،درمدل SEM براساس فرضیات زیرانجام شده است : -H١:به نظرمی رسددسترسی مطلوب تربه خدمات عمومی ،رابطه معنی داری بادسترسی ذهنی داشته ،ودرنتیجه باعث افزایش رضایت ازکیفیت زندگی شهری می شود.
٣. بررسی فرضیه سوم دراین فرضیه عنوان شده است که «به نظرمی رسدمی توان بخشی ازمیزان رضایت ازکیفیت زندگی شهری راازطریق میزان رضایت ذهنی ساکنان ازدسترسی به خدمات عمومی وبرخورداری از حمل ونقل عمومی ارزیابی کرد.