Abstract:
نقد آثار معماری از مقولههایی است که قدمت چندانی ندارد و در زمره نقدهای آیندهنگر سازندهای جای میگیرد که
میتواند در تغییرات مثبت شیوههای طراحی موّثر باشد. برکشیدن وجوه مثبت اثر معماری و بازخوانش
خصوصیات مطلوب طرح از روشهایی است که نقد اثر معماری را فرامیخواند. از مهمترین وظایف نقدهای متداول
در این عرصه گسترش درک و فهم بهتر فضاء تمییز خوب و بد و قضاوت در اثر معماری و نیز ارتقای طرحها به
دنبال حمایت و اصلاح و بهسازی راهکارهای طراحی در خلق فضای مطلوبتر است. در این مقاله. که بر پایة تحقیق
توصیفی - تحلیلی و با روش مطالعة کتابخانهای و بررسیهای میدانی انجام پذیرفته, ابتدا مروری بر اهداف نقد
بنای معماری صورت گرفته است. بخش اصلی مقاله به بیان خصوصیات مصلّای شهر رشت میپردازه و از حیث
نقد تفسیری,» در واقع این بنا را به چالش میکشد. در پایان نوشتار به برشمردن وجوه مثبت و منفی اثرء با این
هدف که از مزایای نقد در تقویت شیوههای مناسب طراحی در آینده استفاده گرددء پرداخته شده است. افزون بر
اینهاء جنبههایی از طراحی بنای مصلّی که تاثیری ماندگار در ذهن مخاطب بر چای مینهند. از وجوهی که از مطلوب
بودن فضا میگاهند. متمایز شدهاند.
Criticism of the architectural works, which are not very old, is one of the constructive forward lookingcritics that may be effective in positive changes of design methods. Determination of the positive aspectsof an architectural work and the statement of the project proper specifications are the methods requiringarchitectural work criticism. Some of the most important duties of the common critics in this domain arethe extension of better perception and understanding of the space, discrimination of the good and bad, andthe judgment in relation to the architectural work and also the promotion of the project following tosupporting, amendment, and the optimization of the designing approaches in creation of a more desirablespace. In this article, which has been performed on the basis of descriptive- analytic research and withlibrary study method and field investigations, at first, we reviewed the aims of criticism of thearchitectural works and then interpretive (hermeneutic) criticism, i.e. the criticism method used incritization of the building of Mosalla (Public Prayer Place) in Rasht City, was mentioned briefly. The mainpart of the article is related to the statement of the specifications of the building of Mosalla (Public PrayerPlace) in Rasht City that has challenged the building with a view to interpretive (hermeneutic) criticism.At the end part of the article, the positive and negative aspects of the work were mentioned with the aim ofusing the criticism advantages in strengthening of proper methods of design in the future. Also someaspects of designing of the building of Mosalla (Public Prayers Place), which had lasting effects onindividuals' mind, have been distinguished from those aspects, which decrease the space desirability. Atall, the whole all points of design review obtained from criticism do not have equal value in people's mindand all people do not have the same view against the building. On the strength of looking forward fordurability and public acceptance of a building, if it is tried to decrease the negative aspects, attractivenessof the architectural work increases and therefore, the quality of the designed spaces will be improved. Butwith a focus on the large number of the positive or negative aspects of an architectural work, the buildingis considered as qualified or unqualified for attractiveness in people's minds. In relation to the building ofMosalla, the positive aspects were more than the negative ones that caused acceptance and attractivenessof this architectural work in one of the main areas’ of the city.
Machine summary:
بیه پیش « )/ومساجدقـدیم شـهررشـت پرداخـت ٢هـدف وی ارائـه طرحی بودکه نه تنهارنگ وبوی معماری گیلان راداشته باشـد،بلکـه ازمـساجداسـتان نیـزدرجهـت احیای سنت هنری بهره برداری کندونکات مثبت معماری مساجداستان رادستمایه ای برای طرح مـذکور قراردهد٢ البته ناگفته نماندکه فضای سیاسی واجتماعی سال های اولیـه پـس ازانقـلاب بـرسیـستم فکـری و نگرش ایدئولوژیک طراحی مؤثربوده است ٢رییس سمیعی دراین زمینه اذعـان مـی داردکـه خواسـته او، ارائه طرحی بوده است حاوی روح زمانه وشیفتگی مردم به انقلاب ورهبربزرگ آن ؛زرابـه اعتقـادوی هرمعماری ای نماینده وبیانگرعصرخوداست ٢خودوی درخصوص این طرح مدعی اسـت کـه مـصلی بیانگراوضاع اجتماعی نیمه اول دهه اول انقلاب است ٢اواین بناراباشرایط جنگ ایران وعـراق متنـاظر نمی داند،چراکه به اعتقادوی درآن زمان کسی گمان برطولانی بودن جنگ نداشت وبه نظرنمی رسـید که فضای کشوردرسال های بعدنیزآن گونه تحت تأثیرجنگ قرارگیرد٢تنهاشـیفتگی مـردم بـه رهبـر انقلاب موجب شدتااودرایده کلی ،بنایی ماندگارراکه دربردارنـدۀ خـاطرات تـاریخیمعمـاری مـذهبی سنتی بومی باشد،درذهن بپروراند٢وی به بیان خودتلاش داشته است تـاویژگـی هـای مثبـت معمـاری سنتی رادرقالبی جدیدارائه کندوانگاره یامفهوم »کانسپت ٦کلـی طـرح راترکیبـی ازمعمـاری مـساجدِ درون گرای فلات ایران باصحن مرکزی ورواق داخلی ٦ومعمـاری مـساجدشـمال کـشور »بـرون گـراو چهارایوانی ٦درنظرگرفته است ٢ویژگیمساجدبرون گراوچهارایوانی شمال کـشوردرایـن طـرح کـه چهارطرف بناباحیاط های پیرامون احاطه شده وحدواسط فضای بسته وباز،رواق هایی سرپوشیده و نیمه بسته اند،به چشم می خورد »شکل ٢٦٣ ایده های اولیه طرح یکی ازویژگی های مصلی ،همان گونـه کـه بیـان شـد،وجـودرواق هـای پیرامـونی بناسـت ٢ایـن رواق هابه لحاظ اقلیمی کارکردی مناسب دارنـد وازنفوذکج باران هابه جـداره هـای سـاختمان جلــوگیری مــی کننــد٢همچنــین دراقلــیم معتــدل گیلان ،بـابـازکـردن پنجـره هـای عمـودی ایـن رواق ها،رطوبت هـوای درون سـاختمان تعـدیل می شـودوافـزایش سـطوح داخلـی صـحن نیـز میسرمی گردد٢عناصرنمادین طـرح ،تلفیقـی از معمـاری سـنتی فـلات ایـران ومعمـاری بـومی گیلان اند (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢.