Abstract:
آثار معماری دورة اتابکان از جمله آثار سرزمینی ایران است که در سیر مطالعات تاریخشناسانه (کرونولوژیک) کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اتابکان ابتدا از سوی سلجوقیان به عنوان مباشر و کمککار شاهزادگان سلجوقی برگزیده شدند و در نهایت، در زمان افول قدرت مرکزی تبدیل به سلسلههای محلی شدند. اینان در هنگامة حمله مغول، آرامش نسبی را در نواحی مرکزی ایران ـ که تحت تسلط آنها بود ـ حفظ کردند. حاصل این اقدام گسترش شهرها و آفرینش آثار معماری فراوان با ویژگیهای سرزمینی بارز بود. این مقاله با رجوع به متون تاریخی، به بازشناسی و تحلیل مجموعه دولتخانه اتابک اسفهسالار ابیمنصور، معروف به سلطان قطبالدین (615 تا 624) شامل خانه و مقبره و مدرسه، به منزله نمونهای از آثار دوره اتابکان میپردازد. روش تحقیق، تفسیری ـ تاریخی با رجوع به متون تاریخی و مقایسه و تطبیق بناهای مرتبط است. این مطالعه نشان میدهد که در ترکیب بناهای دوره اتابکان، مدرسه با گنبدخانه به عنوان مدفن در کنار خانههای بزرگ افراد متمول یا حاکمان که معمولاً با عناصر مهم شهری مانند میدان و یا بازار همجوار بودند، وجود داشته است. در این میان عناصری چون دو منار در دو طرف ورودی بناها، گنبدهای یکپوسته بر روی پلان مربع، گردن هشتگوش گنبد، استفاده از رنگ لاجورد در ترکیب با طلا برای تزئین داخلی بنا در معماری این دوره رایج بوده است.
Architectural works of the Atabakan era are among the Iranian works which rarely have been consideredin the course of chronologic studies. At first Atabakan were appointed by the Seljuqid as stewards and assistants for the Seljuk princes and as the central power of Seljuqid grew faint, they gained more power and turned into local dynasties. In this era, which is simultaneous with the extensive attack of Moguls to Iran, the areas under their controls remained free of involvements and destructions, becauseof their scheme and foresight. Based on the tranquility that was rendered in the central areas of Iran, great scientific, cultural, mystic and even economical personalities of Iran had tendencies to live in these areas. The result was the extension of cities and creation of various architectural works with the especial land-related character. Yazd went under control of the Atabaki government from 1141 to 1318 and faced with lots of positive changes because of them, that their effects in the aspects of architecture and other types of art on later eras is undeniable. This article tries to recognize and analyzethe governmental court complex of Atabak Qotb-Al’Din, through referring to the historical texts. According to existing documents this complex included a house ()governmental palace)(, a school, a tomb and a square in front of them most likely for social rituals)(, but right now nothing has remained from the square and what we have today is a house at the beginning of Fahadan neighborhood from the East and inside the destructed tower of the city known as the Taq-Bolandha or Hosseinian House, the tomb which is known as Gonbad e Hasht, and the school as Hosseinieh Hasht. These are examples of the building that has been build in Atabakan era and can present valuable guidance for recognition of architectural and artistic properties of this era, and so it can be used widely in writing the history of Iran’s architecture. The complex of Dowlat-Khaneh of Atabak Qotb-Al’Din was build during the reign of Atabak Esfahsalar Abi Mansour known as Sultan Qotb-Al’Din between 1218 and 1226. He, who was the sixth Emir of the Atabaki Emirs of Yazd, had a mystic tendency and liked the companion of the mystics and devotees, because of this, people accepted his government and he could largely improve the welfare of Yazd. The interpretational-historical research method is related to the historicaltexts and comparison and matching of related buildings. The study of the sample complex shows that in the composition of the Atabaki buildings, the school or the high dome-house ()Gonbad-khaneh)( as the tomb existed beside the big houses of the rich or the governors. Meanwhile, elements like two campaniles in two sides of the entry, single-layered domes on a square-shaped plan, octagonal neck of the dome and using azure color composed with gold for interior decoration were common in this era and can be generalized to other architectural works of Atabakan era of Yazd.
Machine summary:
این مطالعه نشان میدهد که در ترکیب بناهای دوره اتابکان ، مدرسه با گنبدخانه به عنوان مدفن در کنار خانه های بزرگ افراد متمول یا حاکمان که معمولا با عناصر مهم شهری مانند میدان و یا بازار هم جوار بودند، وجود داشته است .
در این پژوهش پرسش اصلی این است که آیا بناهایی که در محله فهادان شهر یزد وجود دارند و به نام خانه طاق بلندها (حسینیان )، گنبد و حسینیه هشت شناخته میشوند، میتوانند همان دولت خانه و مدرسه ای باشند که سلطان قطب الدین بنا نهاده بود.
فهرست بخشی از بناهای ساخته شده در دوره اتابکان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ١ نمونۀ موردی: دولتخانۀ اتابک قطب الدین از اقدامات عمرانی که سلطان قطب الدین بن عزالدین لنگر در ابتدای حکومت خود به انجام رسانید، گسترش محدوده شهر، ساخت مجموعه حکومتی شامل دولت خانه ، میدان ، گنبدی برای مدفن ، مدرسه و دو منار جلوی آن در کنار شارستان (شهرستان ) یزد و همچنین تعمیر قدمگاه امام رضا (ع ) و ساخت یک مسجد در کنار آن بود.
نزدیکی این بنا با گنبد هشت و خانه طاق بلندها (شکل های ١ و ٢) بر این امر تأکید دارد که این دو بنا، مدرسه سلطان قطب الدین و دولتخانۀ وی است .