Abstract:
این مطالعه به بررسی اثر برخی شاخصهای ساختاری و رفتاری بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در سطح کدهای چهار رقمی شامل 22 صنعت با استفاده از روش معادلههای همزمان به صورت مقطعی در سال 1386 میپردازد. بررسی روند تغییر شاخصهای ساختاری، رفتاری و عملکردی حکایت از بهبود فضای رقابتی و نهایتا کاهش متوسط سودآوری بنگاهها دارد. نتایج این مطالعه تاییدکنندهی دیدگاه ساختارگرایان در این صنعت است. نتایج این مطالعه حکایت از وجود اثر معنیدار شاخصهای تمرکز صنعتی و شدت تبلیغات بر سودآوری بنگاهها دارد. نتایج همچونین نشان میدهد شدت صادرات اثر معنیدار و مثبتی بر متوسط سودآوری بنگاهها در این صنایع دارد. این مطالعه نشان میدهد که سیاستهایی که برای بهبود ساختار بازار برگزیده میشود، شامل سیاستهای کاهش موانع ورود به بازار و کاهش تمرکز صنعتی، میتواند بهطور معناداری بر رفتار و عملکرد بنگاهها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی اثرگذار باشد. این سیاستها در نهایت منجر به بهبود فضای رقابتی در بازار میشود، که با بهبود کارایی تخصیصی میتوان شاهد افزایش اضافه رفاه مصرفکنندگان بود.
This study examines the effect of market structure and conduct on profitability in Iranian food products and beverages industries at 4 digit ISIC Codes in 2007. Simultaneous equations method is used for estimation. The trend of indices for market structural, conduct and performance indicate the fact that competitive environment has improved and the average rate of profitability has decreased. The study confirms the validity of Structure Conduct Performance (SCP) approach in the selected industries. The results showed that industrial concentration and advertising have a significant effect on profitability. The results also indicate a significant and positive effect of export on the average of profitability in the industry. The study demonstrated the fact that any policy for improvement of market structure including policies for decreasing entry barriers and concentration can affect conduct and performance in the industry. These policies can improve competitive environment and lead the market to allocative efficiency. It eventually enhances consumer surplus in the industry.
Machine summary:
این مطالعه نشان میدهد که سیاست هایی که برای بهبود ساختار بازار برگزیده میشود، شامل سیاست های کاهش موانع ورود به بازار و کاهش تمرکز صنعتی، میتواند به طور معناداری بر رفتار و عمل کرد بنگاهها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی اثرگذار باشد.
نظر به اهمیت موضوع چه گونگی ارتباط ساختار، رفتار و عمل کرد در این مطالعه قصد داریم با بررسی ارتباط سه جانبه ی این متغیرها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در ایران ، با توجه به این که اغلب سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی کشور را دارد، به چه گونگی اثرگذاری این متغیرها بر یک دیگر در قالب تک معادله و سیستمی با استفاده از دادههای مقطعی سال ١٣٨٦ بپردازیم .
ادبیات تجربی پیشین در زمینه ی روابط عناصر سه گانه ی بازار (ساختار- رفتار- عمل کرد)، به دلیل در نظر نگرفتن روش تخمین مناسب برای وجود اریب هم زمانی در تخمین های ١٩٥ تک معادله یی هر یک از آنها ایرادهای بسیاری دارد و مورد نقد اقتصاددانان قرار گرفته است .
ونگ و همکاران (٢٠٠٦)، به بررسی رابطه ی SCP در صنایع غذایی آمریکا برای سالهای ١٩٧٢، ١٩٧٧، ١٩٨٢، ١٩٨٧، ١٩٩٢ پرداخته اند، در این مطالعه تحلیل معادله های هم زمان برای بررسی رابطه ی میان تمرکز بازار PCM و مخارج تبلیغات و متغیرهای کنترل مختلف به کار رفته است و در یک مجموعه ی میانزمانی نتایج نشان از تغییرات ساختاری در صنعت غذایی آمریکا دارد؛ برخی از جنبه های معمول SCP را تایید میکند، ولی با دیگر جنبه ها ناسازگار است .