Abstract:
چکیده هدف این مقاله طراحی و تبیین مدل تولید در کلاس جهانی (WCM) در صنعت خودرو با استفاده از تکنیک مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) است. مدل تولید در کلاس جهانی، سازمان را قادر میسازد فعالیت و رقابت خود را در گستره جهانی دنبال نماید و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر اینکه عملکرد سازمان در تطابق با بهترینهای صنعت در کلاس جهانی قابل ارزیابی و رقابت باشد. این مدل مرکب از هشت رکن اصلی و بیست و سه رکن فرعی میباشد که در قالب ارکان فنی – تکنیکی و مدیریتی طبقهبندی شده و تبلور یافته است. ارکان اصلی مدل شامل؛ فرآیندهای کسب و کار، انعطافپذیری، تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، توسعه محصول جدید، سرمایه انسانی، استراتژیهای رقابتی تولید و ارزیابی عملکرد هستند. علیرغم اینکه هر یک از ارکان، اعم از اصلی و فرعی، در ساختار مدل تأثیرگذاری منحصربفردی دارند اما هیچکدام به تنهایی قادر نخواهند بود سازمان را در جهت دستیابی به هدف اصلی (تولید در کلاس جهانی) یاری نماید، بنابرین به منظور ایجاد یکپارچگی ارکان از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شده است. روش نمونهگیری، هدفمند غیرتصادفی است و انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین انجام گرفته و نتیجه پژوهش بصورت نمودار مدل با استفاده از شبکه تعاملات ارکان اصلی و فرعی (ابعاد و شاخصها) ترسیم شده است که مسیر دستیابی سازمان به تولید در کلاس جهانی را نشان میدهد. ضمناً روشهای مختلف نگاشت شناختی تکنیک ISM در این تحقیق مورد توجه واقع شده است.
Abstract This paper aims to define and design a model of world class manufacturing (WCM) in the automotive industry, using Interpretive Structural Modeling (ISM). World class manufacturing model enables organization to pursue their activities and competitions in the global scope. In addition, this will not be fulfilled unless the organization can be assessed in accordance with the best world-class industry and competition. This model consists of eight main pillars and twenty-three sub-elements in the form of technical and managerial elements classified and crystallized. The main elements of the model include business processes, flexibility, technology and electronic tools, electronic supply chain management, new product development, human capital, competitive strategies and performance evaluation. Although each of the pillars, major and minor, has unique influence on the structure of a model, none alone will be able to assist organization in achieving its main goal (world class manufacturing), so in order to establish the integrity of the pillars, interpretative structural modeling (ISM) technique is used. Sampling method is non-randomized targeted. The sample is taken from the elites and experts, and the results in form of model diagram are outlined by using interactive network of principal and subsidiary organs (dimensions and indicators): this shows the road to the world class manufacturing. Additionally, in this paper varied methods of ISM cognitive mapping are noticed.
Machine summary:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ تبيين مؤلفه هاي تأثيرگذار در ساختار توليد در کلاس جهاني در صنعت خودرو حسينعلي نقيبي ١، حسن فارسيجاني ٢*، مسعود کسايي ٣، مصطفي زنديه 4 ١- دانشجوي دکتري گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شـهيد بهشتي، تهران، ايران ٢- دانشيار گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت و حسابداري دانشـگاه شـهيد بهشـتي، تهران، ايران ٣- استاديار گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شـهيد بهشـتي، تهران، ايران ٤- دانشيار گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت و حسابداري دانشـگاه شـهيد بهشـتي، تهران، ايران دريافت : ١٣٩٥/٠٣/٠١ پذيرش: ١٣٩٥/٠٨/٢٥ چکيده هدف اين مقاله طراحي و تبيين مدل توليـد در کـلاس جهـاني (WCM) در صـنعت خـودرو بـا استفاده از تکنيک مدلسازي ساختاري تفسـيري (ISM) اسـت .
ir پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ اصلي و فرعي در ساختار مدل تأثيرگذاري منحصربه فردي دارند، امـا هـيچ کـدام بـه تنهـايي قادر نخواهند بود سازمان را در جهت دستيابي به هدف اصلي (توليد در کلاس جهاني) ياري نمايد، بنابراين به منظور ايجاد يکپارچگي ارکان از تکنيک مدلسازي ساختاري تفسيري (ISM) استفاده شده است .
ايـن اقـدام بـا بهرهگيري از تکنيـک مدلسـازي سـاختاري تفسـيري (ISM) و از طريـق تعيـين رابطـه 2 بافتاري (مفهومي) بين ارکان تشـکيل مـاتريس خـود تعـاملي سـاختاري (SSIM)، بـه 169 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ عبارت ديگر ماتريس مجاور (دودويي و يا مربع )، تشکيل ماتريس نهايي (دسترسـي و يا دريافتي) و درنهايت تعيين روابط و سطح بنـدي بـين ارکـان انجـام گرفتـه اسـت [٦، صص ٩٢-١٢٤].