Abstract:
فعل بهعنوان اصلیترین عنصر هر پیام، نشاندهندۀ جهتگیری ذهنی گوینده در ایجاد پیام است. شیوههای گوناگون حضور، غیاب، ساختار، نمود، وجه و ... یک فعل میتواند در بردارندۀ اغراض مشخص گفتمانی در هر پارۀ گفتار باشد. در میان ویژگیهای فعل در نحو زبان فارسی، زبانشناسی نقشگرا و تحلیل گفتمان انتقادی، وجه و وجهیت فعل را که مرتبط با تلقی گوینده از وقوع یا عدم وقوع فعل همراه با احتمال، شرط، آرزو، امر یا جز آن است، باید حامل معانی اصلی گفتمانی دانست. در این پژوهش با تمرکز بر برخی مجموعهغزلهای پستمدرن، وجه فعل از بعد معنایی (وجهیت توانمندی، وجهیت درخواستی و وجهیت برداشتی) و همچنین علتها و شیوههای گزینش هر یک از وجوه اخباری، التزامی و امری بررسی شده و سعی گردیدهاست تا ارتباط یا تعارض این وجوه، با گفتمان غالب مشخص گردد. یافتهها حاکی از نقش محوری وجه فعل در شفافیت اغراض گفتمانی غزل پستمدرن و تأثیر آن بر سایر عناصر همنشین در محور کلام است و اینکه چگونه گزینش پُربسامد برخی وجوه، نظیر وجه التزامی به یکی از مختصات سبکی در غزل پستمدرن بدل شدهاست.
Extended abstract
1. Introduction
Various properties of each verb can encompass certain intentions among which mood and modality can be considered as the bearer of the main discourse meanings. In this study, various moods of verbs, and the reasons and ways of choosing indicative, subjunctive and imperative moods in postmodern sonnets (ghazal) have been investigated and the relationship or conflict of these moods with respect to dominant discourse is characterized.
Postmodernism in Iran emerged in the 1990s and, in particular, in poetry by Reza Barahani. Paradox, defamiliarization, anti-enlightenment, desire for turmoil, colloquial language and language games are the main characteristics of postmodern poetry. A decade later, postmodernism entered classical poetry, and in this context, several works with features such as deviation, attention to language games, anti-enlightenment, deconstruction of common structures, dialogism and nihilism were created.
2. Theoretical framework
Modality as a constituent of sentence, reflects the attitude of the speaker about the accuracy of an utterance and the speaker's certainty in expressing a proposition that defines the type of social relations. Verb modality is a set of grammatical tools employed to show the speaker's attitude in the verb. Grammarians have enumerated three up to seven types of verb mood and have defined it as the occurrence or non-occurrence of an action in the form of indication, probability and imperative. Concerning the difference between the two ones, modality and mode have been considered to be semantic and grammatical categories in turn.
3. Methodology
In this study, ten sets of postmodern sonnets have been investigated through qualitative method. The verb moods in these specific poems have been specified and their discursive functions have been examined.
4. Results and discussion
The use of an indicative mood in the present time represents a direct and passive narrative and shows the speaker's certainty in the veracity of propositions. The indicative mood is sometimes used in the sense of a subjunctive. Together with subjunctive elements such as modal verbs and adverbs, it creates a semantic change. Subjunctive mood also carries a sense of regret and emptiness. Imperative mood which often conveys a respectful and sincere request in the postmodern sonnet is more common in the form of present imperative. This mode changes the uniaxial speech and engages the poet in a conversation with the audience.
5. Conclusions and suggestions
To strengthen the certainty of utterances, poets make use of past and present indicative mood and in cases of uncertainty or hesitation and expression of regret, subjunctive mood is usually used. This challenge in the verb tense in the subjunctive mood is a discourse feature. In imperative mood, the poet engages the audience through directly addressing them in the process of creating meaning, getting out of passivity of other moods while contributing to the action and functionality of propositions.
Machine summary:
در اين پژوهش با تمرکز بر برخي مجموعه غزل هاي پست مدرن ، وجـه فعـل از بعـد معنـايي (وجهيـت توانمندي، وجهيت درخواستي و وجهيت برداشتي) و همچنين علت ها و شيوه هاي گزينش هر يـک از وجوه اخباري، التزامي و امري بررسي شده و سعي گرديده است تـا ارتبـاط يـا تعـارض ايـن وجـوه ، بـا گفتمان غالب مشخص گردد.
وجه و وجهيت فعل را نيز شهرزاد ماهوتيـان (١٣٨٢)، ژيلبـر لازار (١٣٨٤)، اميـد طبيـب زاده (١٣٨٥) نگين ايلخانيپور (١٣٩٤)، جلال رحيميـان (١٣٧٨)، محمـد عمـوزاده و حـدائق رضـايي (١٣٨٩)، محمد عموزاده و شادي شاه ناصري (١٣٩٠) و منـوچهر اکبـري و مونـا ولـيپـور (١٣٩٥) پژوهيده اند.
به تعبير ديگر، صورت يا جنبه اي از فعـل اسـت کـه بـر اخبـار، احتمال ، امر، آرزو، تمنا، تأکيد و اميد و بعضي امور ديگر دلالت ميکند و عبارت است از دلالـت فعل بر وقوع يا عدم وقوع عمل به شکل اخبار يا احتمال يا امر و از اين جهت ، وجه فعل ارتبـاط مستقيم دارد با معني فعل اگرچه ظاهرًا نيز نشانه هايي در آن وجود داشته باشد.
٣-٣ - تفاوت وجه و وجهيت زبان شناسان ميان وجه و وجهيت تفاوت قائل شده و بر اين عقيـده انـد کـه وجهيـت مقولـه اي معنايي و وجه مقوله اي دستوري است (همايونفر، ١٣٩٢: ٤)، اما همان گونـه کـه در ادامـه خواهـد آمد، به نظر ميرسد وجه فعل در کارکردهاي معنايي خـود، چنـدان پايبنـد سـاختار صـرفي و نحوي نيست و بيشتر تحت الشعاع معناي اراده شده قرار ميگيرد.
ايـن تمـايز دوگانۀ الزام و امکان در تحليل هاي زبان شناختي جاي خـود را بـه پيوسـتارهايي مـيدهـد کـه نشان دهندٔە ميزان تعهد گوينده به گزاره اي است که بيان ميکند و نيز بيانگر درجۀ اطمينان او از تحقق آن گزاره اند (ايلخانيپـور، ١٣٩٤: ١٩-١٨).