Abstract:
تخصیص فضا به کاربریهای آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در برنامه ریزی شهری و روستایی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل افزایش سریع جمعیت شهرهای ایران و حساسیت بالای کاربری های آموزشی از نظر مسایل مختلف محیطی و ارتباط مستقیم آن با خانواده ها ، نحوه تخصیص کاربریها از اهمیت بالایی برخوردار است . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که هدف شناسایی مکان های مناسب برای احداث مراکز آموزشی خواهد بود که از روش کتابخانه و میدانی نتایج تحقیق ما به دست آمد؛ در تحقیق حاضر با تشکیل پایگاههای اطلاعاتی، به بررسی مکان یابی مراکز آموزشی شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان پرداخته که متغییرهای ارتفاع،میزان فاصله از جاده،شیب و جهت شیب ،فاصله از نقاط مسکونی ونقاط زمین لغزشی مورد ارزیابی قرار گرفته است و از طریق مدل AHPمورد بررسی قرار گرفته است، اطلاعات به دست امده و پارامترهای مورد نظر چیزی 7.64 درصد برای احداث مراکز آموزشی ارزش خیلی زیاد دارد و به ترتیب 28.79 درصد زیاد، 10.70 درصد متوسط، 7.64 کم و 32 درصد هم ارزشی خیلی کمی بری احداث مراکز آموزشی دارد.
The allocation of space to educational applications is one of the important issues that have been considered in urban and rural planning. Due to the rapid increase in the population of cities in Iran and the high sensitivity of educational applications to various environmental issues and its direct relationship with families, the way of allocating applications is of great importance. The research method in this descriptive-analytic study is to identify the appropriate places for the construction of educational centers which will be the result of our library and field method. In the present study, with the establishment of databases, the location of educational centers in the city of Sarvabad Located in Kurdistan province, the variables of elevation, distance from the road, slope and tilt direction, distance from the residential areas and the sloping ground are evaluated and analyzed through the AHP model, the information obtained and the desired parameters 7.64 percent is very valuable for the construction of educational centers High arrangements 28.79 percent, 10.70 percent average, 7.64 or less 32% of the value of training centers is very little rough.
Machine summary:
روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي - تحخيخي است که هدف شناسايي مکان هاي مناسب براي احداث مراکز آموزشي خواهد بود که از روش کتابخانه و ميداني نتايج تحقيق ما به دست آمدلله در تحقيق حاضر با تشکيل پايگاههاي اطلاعاتي ، به بررسي مکان يابي مراکز آموزشي شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان پرداخته که متغييرهاي ارتفاع،ميزان فاصخه از جاده،شيب و جهت شيب ،فاصخه از نقاط مسکوني ونقاط زمين لغزشي مورد ارزيابي قرار گرفته است و از طريق مدل AH مورد بررسي قرار گرفته است ، اطلاعات به دست امده و پارامترهاي مورد نظر چيزي ٦٤؟٧ درصد براي احداث مراکز آموزشي ارزش خيخي زياد دارد و به ترتيب ٧٩؟٢٨ درصد زياد، ٧٠؟١٠ درصد متوسط ، ٦٤؟٧ کم و ٣٢ درصد هم ارزشي خيخي کمي بري احداث مراکز آموزشي دارد.
مقاله ي حاصر سعي دارد ئر پرداختن به مسئخه مکان يابي ،محل هاي مناسبي براي احداث مراکز آموشي در سطح شهرستان سروآباد برگزيند پيشينه پژوهش : اراي(٢٠١٢) در پژوهشي ، نقش سيستم اطلاعات جغرافيايي در آموزش و پرورش را به منظور تحخيل موقعيت Web GISمورد مطالعه قرار داد .
استقرار واحدهاي آموزشي با توجه به شرايط محيطي ، شعاع دسترسي ، دسترسي ها مورد تجزيه و تحخيل قرار مي گيرد تا از آنها به عنوان معيارهاي تفصيخي جهت تعيين مکان مناسب براي ساخت واحد آموزشي استفاده شود،شرايط محيطي عبارتند ازلله در رابطه با شيب ، احداث واحدهاي آموزشي در مناطق داراي کمترين شيب مطخوب است و از اين نظر زمينهاي داراي شيب ٠ تا ١٠درصد مناسب ترين زمين ها براي احداث مدارس مي باشند .