Abstract:
زنان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هستند که نقش مهمی در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه ایفا میکنند. بنابراین زنان باید در همه زمینهها توانمند شوند تا بتوانند در جامعه نقش فعال تری داشته باشند، به ویژه زنان روستایی که نقش قابل توجهی در جامعه روستایی بازی میکنند. با توجه به اینکه روستاهای بخش مرکزی شهرستان درمیان جزء مناطق مرزی بوده و دچار ضعف بنیانهای محیطی میباشد و با چالشهای اقتصادی و شغلی رو به رو است به جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان و آسیب پذیر بودن زنان و مقابله با شرایط اقتصادی فعلی به سمت توانمند کردن مردم به ویژه زنان از طریق کسب و کار خانگی گام برداشت. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر کسب و کارهای خانگی بر توانمندسازی زنان روستایی بخش مرکزی شهرستان درمیان میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و مبتنی بر روش پیمایشی است. ابزار جمع آوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان دارای کسب و کار خانگی برابر با 89 نفر در بخش مرکزی شهرستان درمیان میباشد. انجام محاسبات آماری دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS وSmart PLS و جهت ارزیابی تعامل بین متغیرها از معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین کسب و کارهای خانگی و توانمندسازی اقتصادی و بین کسب و کارهای خانگی و توانمندسازی اجتماعی و همچنین بین نوع کسب و کارهای خانگی و توانمندسازی اجتماعی زنان روستایی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد ولی بین نوع کسب و کارهای خانگی و توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی ارتباط معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
طی چند سال اخیر فعالیتهای زیادی برای توسعه روستاهای این محدوده انجام شدهاست؛ مانند اعطای وامهای مختلف توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امامخمینی (ره)، بهزیستی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به کارآفرینان و کسبوکار خُرد خانگی؛ ولی در مورد بررسی تأثیر اینگونه کسبوکارها بر توانمندسازی زنان روستایی تحقیقی صورت نگرفته و از آن جهت که در این منطقه پیشینه فعالیتها وابسته به کشاورزی است؛ همچنین بهدلیل جلوگیری از مهاجرت ساکنان روستایی و خالی از سکنه شدن مناطق مرزی و آسیبپذیری قشر زنان و جوانان، میبایست به سمت حداکثر استفاده از توانمندیهای مردم، بویژه زنان بهمنظور فعالسازی مشاغل خانگی گام برداشت؛ بنابراین ضرورت تحقیقی که اثرات مربوط به ایجاد و فعالیتهای کسبوکارخانگی را آشکار کند، احساس میشود.
همچنین جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان روستایی دارای کسبوکار خانگی در بخش مرکزی شهرستان درمیان هستند که با توجه به اطلاعات اخذشده از سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال 1399، 89 نفر میباشند.
جدول10) شاخصهای نیکویی برازش مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 11، به دلیل اینکه مقدار آزمون t از 96/1 بیشتر شدهاست، در سطح اطمینان 95% قرار دارد و همچنین برای اینکه فرضیه، معناداری بالایی داشته باشد باید مقدار p- value کمتر از 05/0 باشد که همانطور که در جدول مشاهده میشود این مقدار برابر با 004/0 است؛ بنابراین نتیجه میگیریم که بین کسبوکارهای خانگی و توانمندسازی اجتماعی زنان روستایی با ضریب تأثیر 53/0، تأثیر مثبت و معناداری وجود داشتهاست؛ از این روی فرضیه تحقیق پذیرفته میشود.