Abstract:
گارانتی یکی از مؤلفههای مهم در بازاریابی به شمار میآید. بدیهی است که پیشنهاد گارانتی با مدتزمان طولانیتر از طرف تولیدکننده تأثیر مستقیم برافزایش فروش خواهد گذاشت ولی از طرف دیگر، هزینههای شرکت با افزایش طول دوره گارانتی افزایش مییابد. مسئله این تحقیق بیشینهسازی سود تولیدکننده است که از اجزای درآمدی و هزینهای تشکیل میشود. برخلاف اغلب مقالات در حوزه گارانتی که فقط تصمیمات مربوط به محصولات تحت گارانتی را بررسی میکنند، در این تحقیق نقشی که محصولات از گارانتی خارجشده بر تصمیمات تولیدکننده میتواند داشته باشد نیز در نظر گرفته شده است. بدین منظور، مدل ارائهشده قابلیت محاسبه تعداد خرابیهای محصولات تحت گارانتی و از گارانتی خارجشده (بر اساس نرخ خرابی محصولات) در بازههای زمانی برنامهریزی تولید قطعات یدکی را دارد. همچنین تقاضای محصول مطابق با چرخه عمر آن، تابعی از زمان، قیمت و طول دوره گارانتی است. قیمت فروش و طول دوره گارانتی به ترتیب اثر مستقیم و عکس بر تقاضای محصول دارند. بدین ترتیب، تصمیمگیری توأمان در رابطه باقیمت محصول در بازههای زمانی مختلف و طول دوره گارانتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حل مسئله از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات و بهینهسازی مُلهَم از اپتیک استفاده شده است. بهمنظور بررسی نحوه تأثیر متغیرها بر سودآوری تولیدکننده، مدل پیشنهادی با استفاده از دادههای شرکت صنام الکترونیک حل شده و مورد تحلیل قرارگرفته است.
Warranty is an important element of new products’ marketing. It is obvious that longer warranty length has direct effect on product’s demand, but it can increase manufacturer's costs. The problem of this paper is maximizing the profit of the manufacturer, which consists of a set of revenue and cost elements. Although, most of researches in warranty area just examine the decisions for under-warranty products, in this research we proposed a model considering the role of both under- and out-of-warranty products on manufacturer’s profit. For this, we propose a model for calculating the number of under-warranty and out-of-warranty failures in each spare part production period. The demand itself is dependent upon the time, sales price, and length of warranty. Sales price and warranty length are, respectively, inversely and directly proportional to the market demand. Therefore, the simultaneous decision about sales price and length of warranty is of considerable significance in order to maximize the profit. We solve the problem with the Particle Swarm Optimization and Optics Inspired Optimization algorithms. Through a systematic analysis and comparison, some interesting and valuable managerial insights are derived which are applicable for companies such as SANAM Electronic Company for which we test our proposed model.
Machine summary:
در اين تحقيق براي اولين بار و با رويکردي جديد، اين مدل سـازي بـه گونـه اي صورت گرفتـه اسـت کـه قابليـت محاسـبه تعـداد خرابـي محصـولات تحـت گـارانتي و ز گارانتي خارج شده در هر بازه زماني از چرخه عمر محصـول را داشـته باشـد تـا بـه ايـ وسيله ، توليدکننده از ميزان نياز به قطعه يدکي در بازه هاي زماني مختلف آگاه شود.
بدين ترتيب ، هدف در اين تحقيق بيشينه سازي سود توليدکننده به واسـطه قيمـت گـذاري پوياي محصول در دوره هاي مختلف زماني چرخه عمر و تعيـين مقـدار بهينـه طـول دوره گارانتي است .
در مـدل آن هـا، تـابع هدف يا متوسط سود کل با (p)p, نشان داده شده که p قيمت فـروش و w طـول دوره گارانتي است و تابع هدف بدين صورت اسـت : (p,w )q [((w )M + ١) cp ] (p) p,w کـه (w)M متوسط تعداد خرابـي در واحـد محصـول در طـول دوره گـارانتي اسـت .
Amplitude factor 30 [١٥] مسئله بهينه سازي قيمت محصول و تعيين طول دوره گارانتي را به صـورت يکپارچـه با توليد قطعات يدکي در نظر گرفتند که در تحقيق آن ها محصولات از گـارانتي خـارج شـده در نظر گرفته نشده بود.
تابع فروش محصولات ، تابعي از زمان ، قيمت و طول دوره گـارانتي در نظر گرفته شده است که باعث مي شود تقاضا رفتـاري متناسـب بـا واقعيـت در دوره هاي زماني مختلف چرخه عمر محصول داشته باشد.