Abstract:
آنچه امروزه سرنوشت سازمانها، موفقیت یا شکست آنها، را رقم میزند، دستیابی به یک مدل کسبوکار پایدار مناسب جهت ایجاد ارزش برای ذینفعان کلیدی، میباشد. باوجوداین ضرورت، مطالعات محدودی در این زمینه، در دنیای واقعی، تحت یک مدل استاندارد و معتبر، قابلمشاهده است. در این پژوهش، با استفاده از روششناسی سیستمهای نرم و بکارگیری بوم مدل کسبوکار جدید مثلث ارزش، امکان طراحی یک مدل جامع برای شرکت تولیدی صنعتی فراسان، یکی از شرکتهای فعال در صنعت لوله، فراهم گردید. این پژوهش، در تلاش است به دو هدف اصلی یعنی: شناسایی اجزاء و عوامل کلیدی تشکیلدهنده مدل کسبوکار پایدارشرکت فراسان و همچنین، طراحی آن، بهمنظور کمک به ایجاد ارزش برای ذینفعان کلیدی، دست یابد. دستاورد پژوهش، از دیدگاه کاربردی، دستیابی به یک الگوی مناسب کسبوکار برای این شرکت و از دیدگاه نظری، ارائه رویکردی جدید در طراحی مدلهای کسبوکار پایدار، میباشد. این پژوهش، بهعنوان یک مورد کاربردی در دنیای واقعی، میتواند مبنایی جهت کمک به سازمانها و صنایع کشور در ایجاد ارزش برای ذینفعان کلیدی مانند: سهامداران، مشتریان، کارکنان، جامعه و محیطزیست، قرار گیرد و امکان دستیابی به توسعه پایدار را بهبود بخشد.
What determines the fate of organizations today, successes or failures is to achieve an appropriate sustainable business model to create value for key stakeholders. Despite this necessity, few studies have been conducted on sustainable business models in the real world based on a standard model. This study has designed a comprehensive model for the Farassan industrial and manufacturing company, one of the active companies in the pipe industry, by using the soft systems methodology and applying the new business model canvas of value triangular. The current research has two aims: first, to identify the key components of the model and second, to design an appropriate model to create value for key stakeholders. From a practical point of view, this research achieves a suitable sustainable business model for the Farassan Company and from a theoretical point of view, it presents a new approach to design sustainable business models. As an applied case study, this research can help organizations and industries in the country to create value for key stakeholders such as shareholders, customers, employees, society and environment and to improve sustainable development.
Machine summary:
شرکت موردمطالعه ، اگرچه در تلاش است تا با شناسايي عوامـل اصـلي فعـال در ايـن کسب وکار و فعاليت هاي کليدي ايجادکننده ارزش براي طيف وسيعي از ذينفعان، به طراحـي يـک مدل کسب وکار پايدار مناسب بپردازد ولي وجود پيچيـدگي هـاي گونـاگون در ايـن کسـب وکـار، عملا"، امکان شناسايي اين موارد و دستيابي به مدل مذکور را دشوار نموده اسـت .
بنابراين ، در اين مطالعه ، تلاش گرديده است تا ضمن معرفي بـوم مـدل کسـب وکـار مثلـث ارزش، ابتدا، با بهره گيري از روششناسي سيستم هـاي نـرم، بـه شناسـايي اجـزاء، عوامـل و فعاليت هاي اصلي تشکيل دهنده مدل کسب وکار پايدار در شرکت فراسان، بپردازد و سپس ، بـا استفاده از بوم مدل کسب وکار مثلث ارزش، امکان طراحي و دستيابي به يک مدل کسـب وکـار پايدار جامع ، معتبر و پذيرفته شده را براي شرکت موردمطالعه ، فراهم سازد.
بـه منظـور تجزيـه وتحليـل دادههـا، روششناسـي سيستم هاي نرم و مـدل کسـب وکـار مثلـث ارزش، مورداسـتفاده قرارگرفتـه و تحقـق اهـداف تحقيق ، در دو بخش اصلي ، دنبال گرديد: در بخش اول، با بهره گيري از روششناسي سيسـتم نرم، با ساختاردهي به مسئله چگونگي ايجـاد ارزش بـراي طيـف وسـيعي از ذينفعـان، امکـان شناسايي عوامل ، اجزاء و فعاليت هاي اصلي مدل کسب وکـار پايـدار شـرکت ، فـراهم گرديـد و درواقع ، شناخت ابعاد و محتـواي موقعيـت ايجادکننـده مسـئله ، صـورت گرفـت [٢٣] [٢٤، ص ١٦٣] [٢٥، ص ٦٧].