Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گوش دادن به موسیقی (موسیقیدرمانی) بر سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. روش: پژوهش حاضر در زمرهی پژوهشهای شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1396 بود. تعداد ۳۰ دانشجو به روش نمونه گیری غیر تصادفی و از نوع در دسترس ، انتخاب و در دو گروه کنترل (۱۵ نفر) و آزمایش (۱۵) نفر جایگزین شدند. همچنین همگن سازی گروه های کنترل و آزمایش بر اساس ویژگی های همچون سن، وضع اقتصادی، وضعیت شغلی، میزان تحصیلات ... صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه های سلامت روان گلدبرگ (1972) با پایایی ۸۹/۰ استفاده شد. همچنین جلسات موسیقی درمانی در ۸ جلسه ۶۰ دقیقهای بر روی آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد، سپس هر دو گروه، پس آزمون را اجرا نمودند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک طرفه بین گروهی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشاندهندۀ تفاوت معنادار بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمونهای کلی و در ابعاد خرده مقیاسهای مطرح شده در این پژوهش بود. یافته: یافتهها نشان داد که موسیقی درمانی به طور معناداری میزان سلامت روان گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است( .(Pنتیجه گیری: اثربخشی موسیقی درمانی بر تمامی خرده مقیاسهای مورد نظر پرسشنامۀ سلامتروان گلدبرگ شامل: کارکرد اجتماعی، نشانههای جسمانی، اضطراب و افسردگی با اطمینان ۹۵ % مورد تایید قرار گرفت .
Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of listening to music (music therapy) on mental health in students of Islamic Azad University, North Tehran Branch. Method: The present study is a quasi-experimental study of pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this study included all students of the Faculty of Science and Literature of Islamic Azad University, North Tehran Branch in 1396. Thirty students were selected by non-random sampling method and available in two groups of control (15 people) and experimental (15) people. Also, the homogenization of control and experimental groups was done based on characteristics such as age, economic status, employment status, level of education ... Goldberg (1972) mental health questionnaire with a reliability of 0.89 was used to collect data. Also, music therapy sessions were performed in 8 sessions of 60 minutes on the subjects in the experimental group, then both groups performed the post-test. Data were analyzed using one-way intergroup covariance analysis. The results showed a significant difference between the mean scores of the two groups in the general post-tests and in the dimensions of the subscales proposed in this study. Results: The results showed that music therapy significantly increased the mental health of the experimental group compared to the control group (P . Conclusion: The effectiveness of music therapy on all subscales of the Goldberg Mental Health Questionnaire including: social function, physical symptoms, anxiety and depression was confirmed with 95% confidence.
Machine summary:
نتيجه - گيري: اثربخشي موسيقي درماني بر تمامي خرده مقياس هاي مورد نظر پرسشنامۀ سلامت روان گلدبرگ شامل : کارکرد اجتماعي، نشانه هاي جسماني، اضطراب و افسردگي با اطمينان ٩٥ % مورد تاييد قرار گرفت .
با توجه به اهميت دوره دانشجويي و نقش سازه هايي همچون سلامت روان در زندگي دانشجويان در اين پژوهش به بررسي اين سؤال پرداخته شده است که آيا موسيقي درماني بر سلامت روان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال اثر دارد؟ روش شناسي پژوهش روش پژوهش : پژوهش حاضر در زمره ي پژوهش هاي شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون -پس آزمون با يک گروه کنترل مي باشد.
يافته هاي پژوهش فرضيه اصلي تحقيق : گوش دادن به موسيقي (موسيقي درماني) بر سلامت روان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال اثر دارد.
نتيجه گيري: گوش دادن به موسيقي (موسيقيدرماني) بر سلامت روان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال اثر دارد.
اما چون در پرسشنامه سلامت روان ، نمرات پايين نشان دهنده سلامت روان بالا مي باشد بنابراين فرضيه تحقيق مبني بر اينکه گوش دادن به موسيقي (موسيقي درماني) بر افزايش سلامت رواني دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال اثر دارد نيز مورد تاييد است .
اما چون در پرسشنامه سلامت روان ، نمرات پايين نشان دهنده سلامت روان بالا مي باشد بنابراين فرضيه تحقيق مبني بر اينکه گوش دادن به موسيقي (موسيقي درماني) بر افزايش سلامت رواني دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال اثر دارد نيز مورد تاييد است .