Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل چند متغیری حل مسائل فیزیک در دانشجویان ماهر و مبتدی فیزیک بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت توصیفی، از حیث هدف جز مطالعات بنیادی و از نظر روش در زمره تحقیقات همبستگی است. تعداد 360 نفر از دانشجویان گروه فیزیک دانشگاه ارومیه به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، به این صورت که دانشجویان سال آخر، به عنوان گروه ماهر و دانشجویان سال اول به عنوان گروه مبتدی در نظر گرفته شدند. پرسشنامههای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه انگیزش، سوالات ارزیابی فراشناخت، پنج مسئله فیزیک طراحی شده برای ارزیابی استفاده از استراتژی و نمودار جسم آزاد، پرسشنامه حمایت اجتماعی و هشت مسئله برای ارزیابی دانش مفهومی. تحلیل دادهها نشان داد که حمایت اجتماعی، انگیزه، فراشناخت، استراتژی، طبقه بندی مسائل و نمودار جسم آزاد در قالب یک مدل علی قادر به پیش بینی حل مسئله دانشجویان بوده و حدود 26 درصد از تغییرات حل مسئله دانشجویان را تبیین میکنند. شاخصهای برازش نشان داد که مدل آزمون شده برازش مناسبی با دادههای گردآوری شده دارد. نتایج همچنین نشان داد ماهر برازش مناسبتری نسبت به گروه مبتدی دارد.
The purpose of this study was to test the multivariable model of physics problem solving in
skilled and novice students physics. this study in terms of purpose is descriptive, in nature, is the
fundamental study and in terms of method is the correlation research. 360 students of Urmia
university department of physics were selected by Purposefully sampling method, so that the
senior students were considered as skilled and freshmen students were considered as a novice
group. Research questionnaires consisted of Motivation Inventory Questionnaire, metaevaluation
questions, five physics problems designed to assess using unstructured diagrams
strategies, Social Support Questionnaire, and eight problem to assess conceptual knowledge. The
results showed that social support, motivation, metacognition, strategy, free-body diagrams and
classification issues in terms of a causal model able to predict students' problem solving and explains
about 26% changes of students' problem-solving. Goodness of fit indices showed that the tested model
has a adequately fit with the collected data. Also fitting indicators suggest that the model is
generally fitted in the elite group is superior to the novice group. The results also showed that the
Fitness indices of model in skilled group were beter than novice group.
Machine summary:
1 Taale 2 Harskamp & Ding 3 Sabella & Redish 4 Maloney 5 Kozma 6 Kohl & Finkelstein 7 Hsu 8 Bjorklund 9 Nokes 10 Ericsson 11 Mayer 12 Carr 13 Farley 14 categorization 15 pictorialrepresentation 16 free body diagram (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: مدل حل مساله فيزيک تعصب شيرازي و فارلي (٢٠١٣) همان گونه که مشاهده مي شود، متغيرهايي که در اين مدل گنجانده شده اند، کاملا قائم به فرد بوده و يا اصطلاحا به ويژگي هاي شخصي و يا درون فردي يادگيرندگان مربوط ميشوند.
آن ها زمان بيشتري 1 Zimmerman & Campillo 2 Ge 3 Webster 4- Sharon, buchbinder & Shanks 5 Cole, Field & Harris 6 Glynn & Koballa 7 Metacognitive knowledge 8 Katal 9 Boekaerts 10 Schunk 11 Schmidt-Weigand, Hänze & Wodzinski 12 Schneider, W.
افراد ماهر و مبتدي در زمينه استفاده از نمودارهاي 1 Schraw, Crippen & Hartley 2 Conceptual knowledge 3 Tucker 4 Vansteenkiste, Lens 5 Walker, Greene & Mansell 6 Vázquez& Manassero 7 free-body diagrams 8 Aviani, Erceg & Mešić 9 Anderson & Leinhardt 10 Hewitt 11 Rosengrant, Van Heuvelen & Etkina جسم - آزاد متفاوت مي باشند.
اين فرآيند هدفمندتر است و از لحاظ 1 Strategy 2 Kitsantas 3 Matthews, Pointz & Morrison 4 Weinstein & Mayer 5 Crede & Phillips 6 Pintrich, Smith, Garcia & McKeachie 7 Ulstad, Halvari & Sørebø 8 Rittle-Johnson, Siegler & Alibali 9 Gerace شناختي مؤثرتر از استراتژي کاربردي معکوس است و بار شناختي کمتري در حافظه کاري ايجاد ميکند (گراک، ٢٠٠١).