Abstract:
این پژوهش باهدف مقایسهی طرح وارههای ناسازگار اولیه، استرس ادراکشده و راهبردهای مقابلهای در نوجوانان بد سرپرست و نوجوانان عادی در سال 98-1397 بودند انجام شد. طرح پژوهش از نوع علی مقایسهای است. بدین منظور به روش نمونهگیری در دسترس 60 نوجوان (30 نوجوان بدسرپرست و 30 نوجوان عادی) انتخاب گردیدو پس از اجرای پرسشنامهی طرحواره ناسازگار اولیه، استرس ادراک شده و راهبردهای مقابلهای در دو گروه یافتهها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره و یک متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نوجوانان بدسرپرست و عادی در مولفه ی طرحوارههای ناسازگار اولیه و استرس ادراک شده تفاوت وجود دارد به عبارت دیگر نوجوانان بدسرپرست طرحوارههای ناسازگار اولیه و استرس ادراک شدهی بیشتری دارند. همچنین نتایج حاصل نشان داد که بین راهبردهای مقابلهای دو گروه تفاوت وجود دارد به عبارت دیگر نوجوانان بدسرپرست از راهبرهای مقابلهای مسئولیت پذیری و اجتناب بیشتری استفاده میکردند.
The aim of this study was to compare the design of early maladaptive schemes, perceived stress and coping strategies in badly supervised adolescents and normal adolescents in 1397-98. The research design is causal-comparative. For this purpose, 60 adolescents (30 abusive adolescents and 30 normal adolescents) were selected by convenience sampling method. Were analyzed. The results showed that there is a difference between abusive and normal adolescents in the component of early maladaptive schemas and perceived stress. In other words, abusive adolescents have more early maladaptive schemas and perceived stress. The results also showed that there is a difference between the coping strategies of the two groups. In other words, the abused adolescents used the coping strategies of more responsibility and avoidance.
Machine summary:
2 Mc Carty, Laut Valeri, et al 3 Harris AE, Curtin 4 Weaver, 5 maladaptive schema 6 perceived stress 7 Misra et al 8 Hudd et al 9 coping strategies 10 Carver, Scheier.
نوجوانان به طورکلي در مسير زندگي خود با مشکلات 1 Ryzin, Fosco, Dishion 2 Badr & Moody 3 Donahuo, Donofrio, Bates, Lansford, Dodge, Pettit 4 Dolana,, Martin, Rohsenowa 5 Birkeland, Melkevik, Holsen, Wold 6 Schema 7 Ellenbogen ‚ Hodgins 8 Thimma 9 Wright, Crawford 10 Orue, Calvet 11 Perceived Stress 12 Lazarus& Folkman 13 Shupe 48 مهمي مواجه هستند، شوپ ١ و همکاران (٢٠١٥) نشان دادند که احساس تنش و فشار رواني در نوجوانان با وقايع استرس زا نظير روابط و ارتباطات خانوادگي، نزاع با والدين ارتباط دارد.
با توجه به نقش مهمي که طرحواره ها، استرس ادراک شده و راهبردهاي مقابله اي در زندگي اين گروه از نوجوانان در برخورد با مشکلات اجتماعي، مسائل مربوط به اين دوره ي حساس ايفا مي کنند، اين پژوهش جهت پاسخ به اين سوال که آيا بين طرحواره هاي ناسازگار اوليه ، استرس ادراک شده وراهبردهاي مقابله اي در نوجوانان بدسرپرست ونوجوانان عادي تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر تلفيقي از پژوهش علي – مقايسه اي است .
فرض بر اين است که طرحواره ناسازگار اوليه ، پديدآيي و تداوم اختلالات روان شناختي را تحت تأثير قرار 1 Perceived Stress Scale 2 Cohen 3 Martin, Marsh 4 Folkman, Lazarus 5 Kaiseler 50 مي دهند .