Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی پروتکل آموزشی خرد بر اساس مفاهیم روانشناسی انجام شده است تا بتوان آن را در دورههای آموزشی خرد برای ارتقای سطح خرد جامعه و در نتیجه افزایش سلامت روان زنان متاهل دارای اختلاف خانوادگی توسط روانشناسان و مشاوران به کاربست. مواد و روشها: در ابتدای طرح آموزشی، مروری بر منابع و پژوهشهای مربوط به خرد با هدف استخراج مولفههای خرد متناسب با مفاهیم روانشناسی صورت گرفت. نهایتا با توجه به مطالعات صورت گرفته، کاربردیترین مولفهها در بیش از نیمی از تعاریف خرد، استخراج گردید. سپس مفاهیم آموزشی روانشناسی متناسب با مولفههای مذکور شناسایی و به تدوین برنامه ی آموزشی پرداخته شد. سپس فهرستی از اهداف و سرفصلهای آموزشی خرد بر پایهی روانشناسی طراحی و برای تایید در اختیار اساتید و متخصصین این حوزه قرار گرفت. یافتهها: چهار مولفه ی اصلی شناسایی شده و معتبر در تعریف خرد استخراج و با تلفیق سه مفهوم روانشناسی مهارتهای زندگی، تحلیل رفتار متقابل و ذهن آگاهی، سرفصلها و بسته ی آموزشی خرد بر پایه ی روانشناسی تهیه و مقبولیت و پذیرش آن تایید گردید. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که با وجود نوظهور بودن مفهوم خرد در روانشناسی و عدم ارائه ی بستهی آموزشی در جهت ارتقای سطح خرد بر پایهی روانشناسی، میتوان با استخراج مولفههای تکرارشونده در تعریف خرد و ارتباط آن با حوزههای مختلف روانشناسی، پروتکلهای آموزشی برای خرد در حوزهی روانشناسی ارائه داد. این دست مطالعات میتواند به ارتقای سطح خرد در جامعه کمک کند و مسیری نو برای پژوهشگران در جهت ارائه ی پروتکلهای آموزشی بیشتر در زمنیه ی ارتقای خرد با تلفیق دورههای آموزشی-درمانی روانشناسی ایجاد کند.
Aim: The aim of this study was to design a wisdom educational protocol based on the concepts of psychology so that it can be used in wisdom educational courses to promote the wisdom level of society by psychologists and counselors.
Materials and Methods: At the beginning of the educational project, a review of resources and research related to wisdom research was conducted with the aim of extracting wisdom components appropriate to psychological concepts. Finally, according to the studies, the most useful components were extracted in more than half of the wisdom definitions. Then, the educational concepts of psychology in accordance with the mentioned components were identified and an educational program was developed. Then, a list of wisdom educational goals and topics based on psychology was designed and provided to professors and experts in this field for approval.
Results: Four main components identified and validated in the definition of wisdom were extracted and by combining the three concepts of life skills psychology, behavioral behavior analysis and mindfulness, topics and wisdom educational package based on psychology were prepared and its acceptance was accepted.
Conclusion: This study showed that despite the emergence of the concept of wisdom in psychology and the lack of an educational package to improve the level of wisdom based on psychology, wisdom educational protocol in the field of psychology by combining psychological treatment approaches for wisdom development in society and further study in promotion It was presented.
Machine summary:
در جدول زير بخشي از تعاريف خرد در ديدگاه نويسندگان مختلف آورده شده است : 1 Walsh & Reams 2 Staudinger & Gluck 3 Krishnan, Geyskens & Steenkamp 4 Arroyo 5 Shepherd, McMullen & Ocasio 6 Bundock 7 Holliday & Chandler 8 Young 9 Baltes & Strudinger 10- Meacham 11 Orwell & Achenbaum 12 Perlmutter 13 Simonton 14 Assmann 15 Fisher 16 Kekes 17 Smith 69 جدول ١-٢: تعاريف خرد از ديدگاه نويسندگان مختلف (به نقل از شوقي، باباخانلو و حمل دار، ١٣٩٦) نويسنده و سال تعريف سانچز-اسکوبدو، پارک، دانش چيزي که درست و صحيح است و با قضاوت براي عمل و بينش و مهارت هاي حل مسئله هولينگورت ، ميسيونين و ١ در ارتباط است .
کاربرديترين مولفه ها که در بيش از نيمي از تعاريف وجود دارند عبارتند از (شوقي و همکاران ، ١٣٩٦): (1 تصميم گيري اجتماعي و دانش عملي زندگي که با استدلال اجتماعي، توانايي براي مشاوره خوب ، دانش زندگي و مهارت هاي زندگي ارتباط دارد؛ (2 نگرش ها و رفتارهاي مطلوب اجتماعي که شامل همدلي، دلسوزي، صميميت ، نوع دوستي و حس مساوات است ؛ (3 تعمق و شناخت خود که با درون بيني، نگرش ، شهود، خودشناسي و آگاهي ارتباط دارد؛ (4 شناخت و مواجهه موثر با عدم قطعيت ؛ (5 تنظيم هيجاني که با تعديل عاطفي وخودداري ارتباط دارد.
در ارتباط بين کاربرديترين مولفه هاي خرد با آموزش هاي عملي بر پايه ي روانشناسي، مهارت هاي زندگي (در راستاي افزايش خودآگاهي، همدلي و تنظيم هيجان )، تحليل رفتار متقابل (در راستاي رفتارهاي مطلوب اجتماعي) و ذهن آگاهي (در راستاي تعمق و شناخت خود، درون بيني و آگاهي) در نظر گرفته شد.
The science of wisdom: An exploration of excellence in mind and virtue, Griffith University Undergraduate Student Psychology Journal, 1 Frewen, A.