Abstract:
هدف این مطالعه بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی مادر و عوامل تنشزای دوران بارداری با اختلال اضطرابی کودکان است. این پژوهش از نوع توصیفی-کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کودکان به همراه مادران مراجعه کننده به روانشناسان دارای مجوز مشهد مقدس بود. ضمن بررسی ملاک های ورود به پژوهش، تعداد 53 کودک با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامههای اضطراب کودکان اسپنس (فرم والدین)، اضطراب بارداری وندنبرگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه شخصیتی نئو استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب رگرسیون و ضریب همبستگی و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای بدست آمده از تحلیل داده ها نشان دهنده معنادار بودن مدل رگرسیونی پیشبینی اضطراب کودکان بر اساس عوامل تنشزای بارداری و ویژگی های شخصیتی N، A وO مادران بود. این یافتهها بیانگر توجه به شرایط روانی مادران در دوران بارداری، به دلیل تاثیر این شرایط بر عملکرد روانی فرزندان آنها در سالهای بعد، می باشد.
The aim of this study was to investigate the relationship between maternal personality traits and stressors during pregnancy with anxiety disorder in children. This research is of descriptive-applied type. The statistical population of this study was all children with mothers referring to psychologists licensed in District 6 of Holy Mashhad. While reviewing the inclusion criteria, 53 children were selected using the available sampling method. In order to collect the required information and data to test the research hypotheses, Spence Childrenchr('39')s Anxiety Questionnaire (parent form), Vandenberg Pregnancy Anxiety Questionnaire (short form) and Neo Personality Questionnaire were used. Data were analyzed using regression coefficient and correlation coefficient using SPSS-21 software. Findings obtained from data analysis showed the significance of the regression model of predicting childrenchr('39')s anxiety based on pregnancy stressors and personality traits N, A and O of mothers. These findings indicate the importance of motherschr('39') psychological conditions during pregnancy, due to the effect of these conditions on their childrenchr('39')s psychological performance, later.
Machine summary:
يافته هاي بدست آمده از تحليـل داده هـا نشان دهنده معنادار بودن مدل رگرسيوني پيش بيني اضطراب کودکان بر اساس عوامل تنش زاي بارداري و ويژگـيهـاي شخصـيتي N،A وO مادران بود.
پژوهش هاي انجام شده بيانگر آن هستند مادراني که بيشتر درگير اضطراب بارداري و ترس از زايمان هستند، به ميزان بيشتري متمايل به روان رنجور شدن ميباشند که اين مسأله بر اضطراب کودکان انها نيز اثرگذار است (اودو٢٧ و همکاران ، ٢٠١٦؛ سهراب زاده و همکاران ، ١٣٩٧؛ نجمي و همکاران ، ١٣٨٩؛ لازاروس و همکاران ، ٢٠١٦؛ ستيپاني و کندال ، ٢٠١٧؛ مک کلوسي و همکاران ، ٢٠١٩).
بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي مادر و عوامل تنش زاي دوران بارداري با اختلال اضطرابي کودکان اختلال اضطرابي کودکان (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول ٣ مشاهده ميگردد که به طور کلي معادله رگرسيوني نشان دهنده معنادار بودن پيش بيني پذيري اضطراب کودکان بر اساس ويژگي هاي شخصيتي و اضطراب بارداري مي باشد که توانسته است در معادله رگرسيوني ضرايب استاندارد معناداري داشته باشد (٠٠٥>P).
بحث 150 هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي و اضطراب دوران بارداري مادران با اختلالات اضطرابي کودکان بود.
Anxiety disorders before birth and self-perceived distress during pregnancy: associations with maternal 154 depression and obstetric, neonatal and early childhood outcomes.
Anxiety, depression and stress in pregnancy: implications for mothers, children, research, and practice.
Findings obtained from data analysis showed the significance of the regression model of predicting children's anxiety based on pregnancy stressors and personality traits N, A and O of mothers.