Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد بانک ملت شعب تهران در سال 1397 بودند و با روش نمونه گیری خوشهای از 20 شعبه انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه رضایت شغلی مارتین جی گانون (1981) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (1973) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS 23 در بخش استنباطی (تحلیل رگرسیون خطی چندگانه) انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین عوامل توسعه قابلیتهای انسانی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، وجود قانونگرایی در سازمان و وابستگی اجتماعی زندگی کاری، قادر به پیشبینی رضایت شغلی در سطح 95 درصد اطمینان میباشند.
The aim of this study was to predict job satisfaction based on quality of work life. This study was a descriptive correlational study. The statistical population of the study included all male employees of Bank Mellat in Tehran branches in 1397 and were selected by cluster sampling from 20 branches. Data collection method was based on the job satisfaction questionnaire of Martin J. Gannon (1981) and Richard Walton (1973) Quality of Work Life Questionnaire. Data analysis was performed from the implementation of questionnaires through SPSS 23 software in two descriptive and inferential sections (multiple linear regression analysis). The results showed that there is a significant positive relationship between quality of work life and job satisfaction. Also, the factors of human resource development, social integration and cohesion, the existence of legalism in the organization and the social dependence of working life, are able to predict job satisfaction at the level of 95% confidence.
Machine summary:
& Marchiondo 4 -Schaumberg 5 -Flynn 6 Human resources management 7 Quality of working life 223 با در نظر گرفتن اهميت بررسي متغيرهاي پژوهش و تاثيرپذيري متغيرهاي فوق بر همديگر پژوهشگر به دنبال ارائه الگويي جديد از رضايت شغلي براساس کيفيت زندگي کاري مي باشد.
با توجه به معنادار بودن کل مدل ، با استفاده از آزمون T ميسنجيم که کدام زيرمقياس ها تاثير معنادار در مدل دارند که نتايج آن در جدول ٥ گزارش شده است : جدول ٥: ضرايب استاندارد، غيراستاندارد و آماره تي متغيرهاي واردشده در معادله رگرسيون (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که نتايج جدول نشان ميدهد : عوامل توسعه قابليت هاي انساني ، يکپارچگي و انسجام اجتماعي ، وجود قانون گرايي در سازمان و وابستگي اجتماعي زندگي کاري با رضايت شغلي در سطح ٥ صدم رابطه معنادار دارند.
معادله رگرسيون اين فرضيه به شکل زير است : رضايت شغلي = ( وابستگي اجتماعي زندگي کاري ) ٠/٦٩ + ( قانون گرائي در سازمان ) ٠/٧٣ + (يکپارچگي و انسجام اجتماعي ) ١/١٥ + ( توسعه قابليتهاي انساني ) ٠/٧٨ + ١٢/١٩ بحث و نتيجه گيري: همانطور که در نتايج تحليل به آن اشاره شد، بين کيفيت زندگي کاري و رضايت شغلي کارکنان بانک ملت رابطه وجود دارد.
نتايج تحليل آماري فرضيه دوم نشان داد عوامل توسعه قابليت هاي انساني ، يکپارچگي و انسجام اجتماعي ، وجود قانون گرايي در سازمان ، 1 Tims, Bakker & Derks 227 وابستگي اجتماعي زندگي کاري با رضايت شغلي رابطه معنادار دارند.