Abstract:
هسته اولیه محله جلفای اصفهان با حمایت شاهعباس اول (996-1038ق) توسط تجار و افراد سرشناس ارمنی ساخته شد و بهتدریج توسعه و اعتبار یافت. این محله بزرگ که در گزارش جهانگردان از آن با عناوین «شهرک»، «دهکده» و «محله» یاد شده، در تنوع و ترقی پایتخت نقش مؤثر داشت. شکل هندسی و ساختار آن با بخشهایی از توسعه پایتخت قابل مقایسه و حاکی از گونهای تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است. شناخت شکل این ساختار بهعنوان منابع الهامبخش و اثرگذار در همبستگی بیشتر طرحهای شهری از جمله مرمت شهری جلفای نو میتواند پرکاربرد باشد. این پژوهش در پی پاسخ دادن به این پرسش است که اصول مشترک توسعه و ساختار کالبدی-فضایی پایتخت و جلفای نو چه بوده است؟ بررسی ریخت دو ساختار کالبدی-فضایی اصفهان و جلفای نو در مقام پایتخت شاهعباس اول، شناسایی اصول مشترک و تبیین آن اصول، هدف پژوهش است. این پژوهش در چارچوب مطالعات کیفی و روش آن تاریخی-تفسیری و تحلیلی است. گردآوری دادهها از مطالعات پژوهشهای معاصر، متون و اسناد تاریخی حاصل شده است. یافتههای پژوهش، اصول پنجگانهای را از شواهد ساختاری و متون تاریخی استخراج میکند که شامل لایههای متعدد مؤثر بر ریخت ساختارهای مذکور و همبستگی میان اجزا آنها است. نتیجه پژوهش حاکی از وجود ارتباط معنایی ساختاری میان هر دو بخش بهعنوان جزءهایی از یک طرح کلی است. هسته اولیه محله جلفای اصفهان با حمایت شاهعباس اول (996-1038ق) توسط تجار و افراد سرشناس ارمنی ساخته شد و بهتدریج توسعه و اعتبار یافت. این محله بزرگ که در گزارش جهانگردان از آن با عناوین «شهرک»، «دهکده» و «محله» یاد شده، در تنوع و ترقی پایتخت نقش مؤثر داشت. شکل هندسی و ساختار آن با بخشهایی از توسعه پایتخت قابل مقایسه و حاکی از گونهای تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است. شناخت شکل این ساختار بهعنوان منابع الهامبخش و اثرگذار در همبستگی بیشتر طرحهای شهری از جمله مرمت شهری جلفای نو میتواند پرکاربرد باشد. این پژوهش در پی پاسخ دادن به این پرسش است که اصول مشترک توسعه و ساختار کالبدی-فضایی پایتخت و جلفای نو چه بوده است؟ بررسی ریخت دو ساختار کالبدی-فضایی اصفهان و جلفای نو در مقام پایتخت شاهعباس اول، شناسایی اصول مشترک و تبیین آن اصول، هدف پژوهش است. این پژوهش در چارچوب مطالعات کیفی و روش آن تاریخی-تفسیری و تحلیلی است. گردآوری دادهها از مطالعات پژوهشهای معاصر، متون و اسناد تاریخی حاصل شده است. یافتههای پژوهش، اصول پنجگانهای را از شواهد ساختاری و متون تاریخی استخراج میکند که شامل لایههای متعدد مؤثر بر ریخت ساختارهای مذکور و همبستگی میان اجزا آنها است. نتیجه پژوهش حاکی از وجود ارتباط معنایی ساختاری میان هر دو بخش بهعنوان جزءهایی از یک طرح کلی است.
Evolving the planning and image of Isfahan, the foundation of a new life of capital for the grown-up population, immigrants and various minorities occurred in Shah Abbas (I) era. New-Julfa which its original core was built by the merchants and prominent Armenians under Shah’s support, was gradually developed and added to its credibility. This large neighborhood, which is introduced as a “town”, “village” or “neighborhood” in Safavid tourists' reports, played a significant role as a part of the new structures of the Safavid capital in its diversity and advancement. The geometry of New-Julfa form and its physical-spatial structure is comparable with the new parts of the capital's development. Identifying the common features of the physical-spatial structure of the new constructions would be advantageous to correlate restoration projects, including the urban restoration of New-Julfa, as an inspirational and effective source. The research seeks to determine mutual physical-spatial structural principles of the capital center and the New-Julfa. Understanding the morphology of two physical-spatial structures of new Isfahan and the New-Julfa and recognizing their mutual principles is the purpose of this research. Research is following the framework of qualitative studies and the methodology of historical-interpretive and analytical research. Not only historic documents and texts, but also contemporary researches are covering the needed tools and materials. Regarding the morphology literature, French school seeks for different layers influencing urban morphology. The first layer contains the elements of physical-spatial structure including gates, ways, bridges, natural factors, specific architectural and urban elements, route networks and the regularity of block divisions. On the other hand, the context of Isfahan with its natural, cultural and spatial background had to become a competitive capital with powerful states due to the will of Shah. The intellectual, social and political layers which affect the morphology of the Safavid Isfahan can be searched through the historic texts. The different layers are subsets of the principles that research is looking for. Two mentioned structural characteristics show semantic structural relations explaining the use of common morphology ideas. Five principles were discovered in the findings including: symbolic principles, managing-governing principles, cultural-social principles, morphologic principles and landscape principles. The symbolic principles represent the right choice of Isfahan as the Shi'i capital, which has the ability to exemplify religious-philosophical concepts in its structure, and at the same time experiencing the admission of the culture of immigrants. The managing-governing principles based on Shah Abbas's orders and actions include direct monitoring of the design and implementation of projects, invitations and encouragement of the officials to participate in the capital construction. Social-cultural principles indicate paying attention to social activities, which also encouraged the participation of the wealthy people in construction projects. The morphological principles implies how the elements of the physical-spatial structure are influenced by the formation and relations between the components of the structure. The landscape principles reflect the cultural signs of both the immigrant and habitants communities while displaying specific visions and meaningful perspectives on the spatial structure and urban landscape.
Machine summary:
ریخت شناسی شهری، ساختار کالبدی- فضایی، اصفهان، جلفای نو، دوره شاه عباس اول پژوهشگر دکتری رشته مرمت ابنیه و احیا بافت های تاریخی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، استان اصفهان، شهر اصفهان E-mail: a.
با توجه به اینکه بر اساس اسناد تاریخی طیف وسیعی از عوامل سیاسی، تاریخی و جغرافیایی، انسان شناسی و فرهنگی در شکل گیری ساختار اصفهان دوره شاه عباس اول تأثیرگذار بوده اند، پژوهش حاضر موافق با دیدگاه این مکتب انجام گرفته است.
تبدیل میدانگاه و بازار پیشین به میدان نقش جهان و بازار شاهی، شکل گیری محلات نوبنیاد بر باغ های سلجوقی، تأثیر پل مارنان در حد غربی اصفهان بر دروازه غربی جلفا و حد غربی محله جلفای نو، معرف پیوند عناصر پیشین و ساختار جدید بود.
(کارا پتیان، ۱۳۸۵) اصول توسعه و ساختار بخش اصفهان شاه عباس اول ایده های طرح شهری منتج از محافل اندیشمندان، عالمان و معماران همسو با عناصر تاریخی اعتقادی، داده های معناشناختی را در بیانی نمادین شکل داد و در چارچوب «اصول نمادین» بر ریخت شهر تأثیر گذاشت.
اصول پنجگانه، مجموعه ای از عوامل بیرونی و درونی اثرگذار بر ریخت شهر و بیانگر اصول مشترک دو ساختار کالبدی – فضایی با دو بستر فرهنگی متمایز است که در قالب یک طرح کلی، منظر شهری اصفهان را یکپارچه نمود و می توان آنها را اصول مشترک توسعه و ساختار بخش جلفای نو و مرکز پایتخت شاه عباس اول دانست.