Abstract:
هدف اصلی تحقیق، بررسی اهمیت نسبی ابعاد رهبری دانش در تاثیر بر بروز ارزشهای فردی در بین کارکنان بانک ها و موسسات مالی آذربایجان شرقی می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک ها و موسسات مالی آذربایجان شرقی می باشد. مطابق فرمول کوکران، حجم نمونه ۲۵۲ نفر انتخاب گردید و پاسخ دهندگان با روش نمونه گیری تصادفی ساده گزینش شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها، ابتدا جهت آگاهی از نرمال بودن متغیرها از آزمون اسمیرنوف – کولموگروف استفاده شد،که مشاهده گردید متغیرها از توزیع نرمال برخوردارند و در این حالت با استفاده از آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق پرداخته شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای یافتن ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته و از تکنیک اهمیت نسبی برای یافتن وزن نسبی ابعاد رهبری دانش در بروز ارزشهای فردی کارکنان استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که اهمیت نسبی ابعاد رهبری دانش در بروز ارزشهای فردی کارکنان دارای اهمیت نسبی یکسانی نیست.
The main purpose of this study, is survaying the relative importance
of knowledge leadership dimensions in influencing the expression of
individual values among employees of Financial institutions and
banks of East Azarbaijan province. The research method is
correlational and the statistical population includes all employees of
cultural institutions of Ardabil province. According to the Cochran's
formula, the sample size was selected 252 and the respondents were
selected by simple random sampling method. A questionnaire was
used to collect information. To test the hypotheses, first, Smirnov-
Kolmogorov test was used to find out whether the variables were
normal. It was observed that the variables have a normal
distribution. Pearson correlation was used to find the relationship
between independent and dependent variables and the technique of
relative importance was used to find the relative weight of
leadership intelligence dimensions in the expression of individual
employee values. The findings suggest that relative importance of
leadership intelligence is not equally important in the expression of
individual values of employees.
Machine summary:
برای آزمون فرضیه ها، ابتدا جهت آگاهی از نرمال بودن متغیرها از آزمون اسمیرنوف – کولموگروف استفاده شد،که مشاهده گردید متغیرها از توزیع نرمال برخوردارند و در این حالت با استفاده از آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق پرداخته شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای یافتن ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته و از تکنیک اهمیت نسبی برای یافتن وزن نسبی ابعاد رهبری دانش در بروز ارزشهای فردی کارکنان استفاده شد.
اردلان و همکاران(1391) به بررسی رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی پرداختند هدف شناسایی رابطة بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان بود که نتایج نشان داد بین مؤلفه های رهبری دانش، مؤلفه حمایت از فرایند یادگیری فردی و گروهی بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارد؛ و از بین مؤلفه های هوش سازمانی، مؤلفه های اتحاد و توافق، بینش استراتژیك وسرنوشت مشترك به ترتیب بیشترین تأثیر را در پیش بینی اثربخشی سازمانی دارند میبی و همكاران 1 (2012) در بررسی به رهبری دانش پرداخت وبه این نتیجه رسیدند هر نگرش یا عملی (گروهی یا فردی و عینی و ضمنی) كه دانش جدید و با اهمیت را در روشهایی كه نهایتاً موجب تفكر و پیامدهای جمعی میشود، تهییج میكند تا خلق، تسهیم و مورد استفاده قرار گی > فرضية تحقیق: ابعاد رهبری دانش درتأثیر بر ارزشهای فردی بانک ها و موسسات مالی آذربایجان شرقی از اهمیت یکسانی برخوردار ن > 3-مدل مفهومی ت > برای انجام تحقیقات علمی و نظام مند، چارچوبی علمی و نظری مورد نیاز است.