Abstract:
گرایش به گسترش فعالیت تعاونیها در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی از یک سو و نیاز به بازنگری مبانی سنتی تعاونی در پاسخ به شرایط جدید از سوی دیگر سبب گردیده که تعاونیهای کشاورزی به ویژه در کشورهای پیشرفته دستخوش تحولاتی گردند. یکی ازاین نوآوریها ایجاد تعاونیهای بازارگرا با ویژگیهایی خاص میباشند که "تعاونیهای نسل جدید" نام گرفتهاند. در این مقاله نخست به مهمترین دیدگاههای منتقدین به مبانی سنتی تعاونی پرداخته و پس از آن برخی تجربیات و عملکرد تعاونیهای کشاورزی نسل جدید مورد بحث قرار گرفته و در پایان به آموزههایی که میتواند به سیاستگزاران برای انجام اصلاحاتی در ساختار موجود تعاونیهای کشاورزی در ایران کمک نماید پرداخته خواهد شد.
Increasing need to include marketing in agricultural cooperative activities, in one hand, and a need to adapt traditional cooperative to new situation, on the otherhand, have caused agricultural cooperatives, especially in developed countries, in response to new demand facing fundamental changes. One of these innovations is development of market – oriented cooperatives with special characteristics called "new generation cooperatives". This paper aims, first, to review some criticism made in the literature in relation to traditional cooperative principles, second, reviewing the principles and new experiences related to new generation cooperatives and finally, pointing out lessons that could be learned from these experiences to assist policy makers in order to bring about some reforms in the structure of agricultural cooperatives in Iran.
Machine summary:
نسل جدید تعاونی های کشاورزی : تجربیات جهانی و درس هایی برای ایران 1 بهاءالدین نجفی چکیده گرایش به گسترش فعالیت تعاونیها در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی از یک سو و نیاز به بازنگری مبانی سنتی تعاونی در پاسخ به شرایط جدید از سوی دیگر سبب گردیده که تعاونیهای کشاورزی به ویژه در کشورهای پیشرفته دستخوش تحولاتی گردند.
در این مقاله نخست به مهم ترین دیدگاه های منتقدین به مبانی سنتی تعاونی پرداخته و پس از آن برخی تجربیات و عملکرد تعاونیهای کشاورزی نسل جدید مورد بحث قرار گرفته و در پایان به آموزه هایی که میتواند به سیاستگزاران برای انجام اصلاحاتی در ساختار موجود تعاونیهای کشاورزی در ایران کمک نماید پرداخته خواهد شد.
در این مقاله نخست به برخی انتقاداتی که به اصول کهن تعاونیهای کشاورزی شده مورد بحث قرار گرفته و سپس به به ویژگیهای تعاونی بازارگرا و نوع پیشرفته تر آن یعنی تعاونیهای نسل جدید پرداخته و در پایان با توجه به تجربیات موجود پیشنهاداتی برای گسترش فعالیت های تعاونیهای روستایی و کشاورزی کشور ارایه خواهد شد.
پرداخت سود بر روی سهام بر مبنای عملکرد اقتصادی شامل فعالیت های بازاریابی و فرآوری سودآور و متفاوت از قیمتی است که اعضاء برای تحویل محصول دریافت میکند، میتواند سازشی میان تمایلات افراد به عنوان عضو و سرمایه گذار ایجاد کند.