Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است. این پژوهش با روش آمیخته (کمی و کیفی) از طریق یک پرسشنامه ی محقق ساخته صورت بندی گردیده و با 350 واحد نمونه آماری ازدبیران، مدیران مدارس و معاونان مناطق آموزش و پرورش و با اخذ و تحلیل دیدگاههای خبرگان این حوزه به صورت مصاحبه ی نیمه ساختار یافته به ثمر رسیده است. روش نمونه گیری به صورت نظام مند و خوشه ای انجام شده و داده های جمع آوری شده برآیندی از دیدگاهها و نظرگاههای افرادی است که علاوه بر شرکت در این پیمایش، در مصاحبه ی تخصصی نیز حضور داشتند. نتایج نشان داد بعد عدالت با 4 مولفه، زیر ساخت های تحولی با 4 مولفه، توانمند سازی با 4 مولفه و پشتیبانی اسطوره ها با 3 مولفه که در مجموع با 70 نشانگر و با نمره میانگین 4.08 از 5، الگوی مورد نظر طراحی، ترسیم و اعتبارسنجی گردید. علاوه براین، شاخص هایی همچون بهره مندی از گزاره های ترقی گرایانه سند تحول، رهنمون سازی به درک سرمایه انسانی، توجه به منزلت، رفاه و حقوق همسان، توجه به مهارت و شایستگی های حرفه ای کارکنان و درک پشتیبانی مدیران فرهمند در سازمان و چهره های ملی از جمله یافته های مهم الگو و تایید پذیری آن بوده است.
Machine summary:
(1395 توانمند سازي ٧ : يکي از مباحث جدي ، مهم و اساسي در راستاي ارتقاي کيفي کارکنان و افزايش اثربخشي و کارآيي (بهره وري )سازماني محسوب مي شود؛به عبارتي عزيمت منابع انساني به سرمايه و تامين نيازهاي مشاغل (گريسلي و نايسميت ٢٠٠٨،٨) و ظرفيت آفريني و تقويت توانايي هاي فردي وگروهي (ناظمي و همکاران, ١٣٩٥)و همچنين ايجاد رغبت ، علاقه و انگيزش ٩ و رونق آموزشي و در معناي ديگر مشاهده قابليت ها حرفه اي براي تحقق اهداف سازماني است ؛ توانمندسازي برانگيختن انگيزش کارکنان براي فهم رفتارهاي تعبيه شده ي سازمان (سيد جوادين , ١٣٩٩) بوده وبراي تامين نيازهاو انجام ماموريت هاي سازمان کارکردي حياتي دارد(رابينز،٢٠١١)؛ آموزش از اساسي ترين برنامه توانمند سازي بوده و از اين طريق ؛ سطح دانش و آگاهي کارکنان توسعه يافته و مهارتها به ايجاد رفتارهاي مطلوب آنان کمک مي کند (محسنيان راد, ١٣٨٦)ومولد سازي کارکنان براي يادگيري سطوح فردي ،تيمي ، سازماني وملي (حسني صدر آبادي, ١٣٩٥) 1 -Wang & Gao 2 -Ahmed & et al 3 -Build trust 4 -Robins 5 -Beatrice 6 -Fair procedure 7 -Empowerment 8 -Greasley, B A; Naismith, N 9 -Motivation تعميق مي يابد؛ مولفه ي ديگري که در توانمند سازي کارکنان مي تواند هويت ساز شود ، تعهد آفريني در مسير اخلاقيات است ؛ همان مفهومي که ارسطو اذعان دارد (محبوبي آراني, ١٣٩٢)؛ ارزش ها و اخلاقيات ومسئوليت پذيري؛دروني کردن تکاليف ،رشد وجدان فردي به عنوان نشانگرهاي متعهدانه منابع انساني مي باشند (ميرين بابازادگان, ١٣٩٩)که بايد توسط سازمانها تقويت و تحکيم شوند؛و به تعبير گاراوان ١ رفتار و مهارتهاي صريح و ضمني که ظرفيت انجام اثربخشي وظائف را به افراد بدهد(گاراوان ،٢٠٠٧)؛و مهارتهاي جديد و فناورانه ، مهارتهاي زندگي ومهارتهاي مديريت که بايد بهبودوتوسعه يابند(دراگانديس و منزاس ٢ ، ٢٠٠٦) ؛ و همچنين " انجام مهارتهاي ارتباطي ، توانايي هاي معاشرت و تعامل با افرادو ذينفعان و جلب همکاري با ايشان براي کارامدسازي نظام تثبيت شوند (بويتزيس و راتي ٢٠٠٩،٣).