Abstract:
هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیتدینی در دوره پیشدبستانی بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به روش کیفی و با استفاده از سنتزپژوهی انجام گرفته است. جامعهی آماری را کلیه پژوهشهای داخل کشور مرتبطبا موضوع در فاصله زمانی 1379 تا 1399 و 1999 تا 2019 تشکیل میدهد که از بین آنها 49 پژوهش (38 مورد داخلی و 11 مورد خارجی) بهعنوان نمونه به شیوهی هدفمند انتخاب و با استفاده از الگوی شش مرحلهای روبرتس موردبررسی قرار گرفتند.
یافته ها: یافته مهم تحقیق، ارائه الگوی پیشنهادی برنامهدرسی تربیتدینی برای دوره پیشدبستانی است که متشکل از عناصر دهگانه مبتنیبر رویکرد اَکِر میباشد.
نتیجهگیری: در تربیتدینی کودکان پیشدبستانی، باید با رویکردی کلنگری، همه ابعاد وجودی نوآموز موردتوجه قرار گیرد. هدف غایی، شکوفایی فطرت کودک و زندگی پاک است، که ازطریق اهداف میانی و رفتاری نوآموز دستیافتنی میباشد. محتوای آموزشی باید مبتنیبر آموزههای دینی و اهداف آموزشی بوده و ازطریق فعالیتهای تدریس- یادگیری متناسب با علایق و نیازهای رشدی کودکان توسط مربی دارای صلاحیتهای اخلاقی- اعتقادی و حرفهای در اختیار متربی قرار گیرد. نقش مربی عمدتاً باید الگویی و هدایتگری باشد و شکوفایی فطرت دینی را در کودکان تسریع کند. مواد آموزشی باید متنوع و بهصورت بسته آموزشی انتخاب شود. فضای آموزشی باید دارای امکانات بازی، شاد و بانشاط، محرک حس کنجکاوی کودکان باشد. ارزشیابی باید فرایندی و بااستفاده از ابزارهای متنوع مانند مشاهده رفتار، پوشهکار و نظر اولیاء صورت گیرد.
Objective: The main purpose of this study was to design an optimal model for the religious education curriculum at a preschool.
Method: In terms of objective, the present study is an applied one that has been done by qualitative method and through research synthesis.
The statistical population consisted of all the domestic research related to the subject matter in the period of 1379 (SH) to 1399 (SH) and 1999 to 2019, and from among them, 55 (including 41 domestic and 14 foreign) studies as the samples were selected purposefully, and analyzed through the Roberts six-step model.
Findings: The main finding of this study was to make a proposal for the religious education curriculum at a preschool. The proposal consisted of 10 elements based on the Akker’s approach.
Conclusion: In the religious education of preschool children, all the aspects of a young learner’s existence must be considered with a holistic approach. The ultimate goal is flourishing the nature and good life of a child, and it can be achieved through the intermediate and behavioral goals of a young learner. The educational content should be based on religious teachings and educational objectives, and it should be provided for a learner through a teaching-learning activity appropriate to the interests and developmental needs of the children by an educator with moral, religious and professional competencies. The educator should mainly play a model and guidance role, and accelerate the flourishing of religious nature in children. The instructional materials should be varied, and selected as a package. An instructional space should have happy liviely facilities for play, and stimulate children’s curiosity. Evaluation should be a process and carried out using various tools such as behavior observation, workbook and parental opinion.