Abstract:
عملیات خیبر یکی از عملیات های مهم نظامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس است که در
زمستان سال 1362 با هدف دستیابی به جاده بصره العماره در منطقه هورالعظیم اجرا شد و پشتیبانی
مهندسی جنگ در آن نقش مهمی ایفا کرد.
احداث پل شناور خیبر به طول حدود 14 کیلومتر به عنوان عقبه آبی یگان ها در منطقه جلویی نبرد،
احداث جاده سیدالشهدا(ع) به طول 14 کیلومتر به عنوان عقبه خشکی و احداث خاکریزهای متعدد در
نقاط گوناگون منطقه عملیات، امکان پشتیبانی و تدارک نیروها را که برای حفظ مناطق تصرف شده
می کوشیدند، فراهم کرد و سبب شد تا فرماندهان به نقش تاثیرگذار و حیاتی عملیات مهندسی بیش از
گذشته پی ببرند و از آن پس، به توان فنی مهندسی جهاد نگاه ویژه ای داشته باشند
Operation Kheibar in which the war engineering supporting of Jihad played an important role is one of the major military
operations in the eight-year war implemented in Hawr al-Azim area in the winter of 1981 with the aim of achieving the
Basra-to-al-Amara Road.
Building a 13-km floating bridge named Kheibar as the water rears of the units on the forward edge of battle area, construction
a 14-km road named Sayyid al-Shuhada (as) Road as the land rears and building several bulwarks in the different parts of the
region all provided the Iranian military with an ability to support and supply the friendly forces who were attempting to maintain
the areas secured during the operation. It caused the commanders to understand the vital and effective role of engineering operations
better and better and since then to have a special look to the technical and engineering capabilities of Jihad.