Abstract:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر آموزش برنامۀ مداخلهای تلفیقی بر مبنای اشتیاق تحصیلی و آگاهی فراشناختی بر خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان دختر بود. پژوهش، طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونۀ پژوهش 30 نفر از دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه بود که پس از غربالگری نمره بالایی در خودناتوانسازی داشتند و براساس نمونهگیری تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل، جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش تلفیقی اشتیاق تحصیلی و آگاهی فراشناختی را دریافت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ خودناتوانسازی جونز و رودلت پیش از شروع مداخلۀ آموزشی و پس از آن، از افراد هر دو گروه جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان دادند برنامۀ آموزشی تلفیقی بر مبنای اشتیاق تحصیلی و آگاهی فراشناختی موجب کاهش خودناتوانسازی در سطح معنیداری شد. براساس یافتههای پژوهش، آموزش تلفیقی اشتیاق تحصیلی و آگاهی فراشناختی میتواند بهعنوان روش مداخلهای مناسب برای کاهش خودناتوانسازی دانشآموزان به کار رود.
This study aimed to evaluate the effect of integrated intervention program training on academic motivation and metacognitive awareness of female students' academic self-disability. The study was a pre-test-post-test quasi-experimental design with a control group. Substituted The control group received 10 sessions of 90 minutes for (two months) combined academic enthusiasm and metacognitive awareness training. Research data were collected using the Jones and Rudlet Disability Questionnaire before and after the training intervention. Data analysis was performed using analysis of covariance. The results showed that the integrated training program based on academic aspiration and metacognitive awareness significantly reduced self-disability. The research findings suggest that teaching academic aspiration can be a suitable intervention method to reduce students' self-disability.