Abstract:
تجاریسازی نیازمند توانمندیهایی از جمله تولید و بازاریابی است که بسته به شرایط بازار و تغییرات محیطی تغییر میکند و باید توسط نوآور بهبود یابند. توسعهدهندگان اپلیکیشن در ساخت، بهرهبرداری و بهبود این توانمندیها مشکل دارند. از این رو پرسش این پژوهش آن است که چه ظرفیتی در داخل و خارج از سازمان باید وجود داشته باشد که یک توسعهدهنده بتواند این توانمندیها را کسب کند، بهبود بخشد و از آنها برای دستیابی به موفقیت بهره-برداری نماید. برای یافتن پاسخ به مطالعه دوازده توسعهدهنده اپلیکیشنها (برنامههای کاربردی گوشیهای هوشمند تلفن همراه) پرداخته میشود که همگی سابقه بیش از سه سال فعالیت در صنعت را دارا هستند. در این مطالعه، از روش پژوهش مطالعه موردی چندگانه با شیوه تحلیل کدگذاری باز برای تحلیل دادههای برآمده از مصاحبه با مدیران شرکتهای مورد مطالعه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ظرفیت تجاریسازی در دو بعد درونسازمانی و برونسازمانی دارای مؤلفههای مختلفی است که در این مقاله شناسایی و دستهبندی شدهاند. ظرفیت تجاریسازی در بعد درونسازمانی اشاره به پتانسیلی دارد که توسعهدهنده میتواند در خود ایجاد نماید و ظرفیت تجاریسازی در بعد برونسازمانی اشاره به پتانسیل در سطح ملی و صنعت دارد که باید توسط دولت، جامعه و فعالان صنعت ایجاد گردد.
Commercialization requires capabilities such as production and marketing; capabilities that vary depending on market conditions and environmental changes and should be improved by the innovator. Small app developer firms have difficulty to create, exploit and improve these capabilities. Therefore, the question of this research is what capacity should be available inside and outside of the organization of an innovator that the innovator can create, improve, and exploit these capabilities.To find the answer, this question is being explored in the study of twelve small firms in the field of mobile application development, all of which have a history of more than three years of industrial activity. In this study, a multiple case study using the open coding approach is used to analyze the data obtained from the interviews with the innovators. The results of the research show that commercialization capacity in two internal and external dimensions of the organization has various components; which identified and classified in this paper.The internal commercialization capacity refers to the potential that the innovator can create, itself. The external commercialization capacity refers to the potential of the national and industrial levels that should be addressed by the government, society and industry activists.
Machine summary:
ظرفيت تجاري سازي موردنياز شرکت هاي کوچک توسعه دهنده اپليکيشن موبايل شهاب اشراقي ١ رضا بندريان *٢ چکيده تجاريسازي نيازمند توانمنديهايي از جمله توليد و بازاريابي است که بسته به شرايط بازار و تغييرات محيطي تغيير ميکند و بايد توسط نوآور بهبود يابند.
Swamidass & Vulasa با توجه به نايافته ها در ادبيات مطابق جدول ١، در اين مطالعه به پتانسيل يا ظرفيت تجاريسازي در هر دو بعد درون سازماني و برون سازماني پرداخته ميشود.
جدول ١- جمع بندي پيشينه پژوهش شرح يافته ها در ادبيات نايافته ها در ادبيات ظرفيت تأکيد بر قوانين و حمايت هاي دولتي (چادي ابعاد پتانسيل خارج از تجاريسازي در و روکساس ، ٢٠١٣؛ هينتون و هووي، ٢٠١٥؛ مرزهاي شرکت براي موفقيت بعد برون سازماني اسواميداس و وولاسا، ٢٠٠٩).
٣- بررســي و تدوين سابقه تحقيقات گذشته مرتبط با ظرفيت تجاريسازي در بعد برون سازماني: با توجه به اين که محيط شــامل جامعه ، دولت و صنعت بر موفقيت تجاريســازي تأثير دارند، گام سوم در تحقيق ، شناسايي پتانسيل محيطي مورد نياز براي موفقيت تجاريسازي از طريق مطالعه ادبيات است .
از يک سو، يافته هاي اين پژوهش توسط ديگر محققان نيز مورد تأکيد قرار گرفته است ؛ البته به نظر ميرسد عوامل مؤثر بر تجاريسازي بدون در نظر گرفتن مفهوم ظرفيت بيان شده باشد.
The effect of R&D, technology commercialization capabilities and innovation performance.
Effects of Absorptive Capacity on Technology Innovation and Commercialization Capacities and Management Performance.