Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل رابطه هوش هیجانی، مکانیسم های دفاعی و هوش عمومی بود. یکصد و شصت و یک دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تهران (109 دختر، 47 پسر، 5 نامشخص) با تکمیل مقیاس هوش هیجانی، پرسشنامه سبک های دفاعی و آزمون ماتریس های پیشرونده ریون در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t گروه های مستقل، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با مکانیسم های دفاعی رشدیافته همبستگی مثبت معنی دار و با مکانیسم های دفاعی رشد نایافته همبستگی منفی معنی دار دارد. بین هوش هیجانی و هوش عمومی همبستگی معنی دار تایید نشد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که هوش هیجانی و مولفه تنظیم هیجانها توان پیش بینی مکانیسم های دفاعی رشدیافته و رشد نایافته را دارند. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی به فرد این امکان را می دهد که با مدیریت، شناخت، تنظیم و ارزیابی هیجان ها در سطح ناهشیاری مکانیسم های دفاعی "من" را تحت تاثیر قرار دهد.
The aim of this study was to examine the relattionship between emotional intelligence, deffense mechanisms and general intelligence in a sample of Tehran University students. One hunddred and sixty one students (109 girls, 47 boys, 5 unknown) were included in this study. All partticipants were asked to complete the Emotional Intelligence Scale (EIS) and the Defense Style Questionnaire (DSQ). Analysis of the data invvolved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, t-tests, pearson>s correlation coefficients, and regresssion analyses. The results revealed that emottional intelligence was positively associated with mature defense mechanisms and negatively associated with immature defense mechanisms. No significant correlation was found between emotional intelligence and general intelligence. The results of regression analysis showed that both mature and immature defense mechanisms could be predicted by emotional intelligence and its component of emotional regulation. It can be concluded that ego defense mechanisms are inffluenced by emotional intelligence through manaagement, understanding, regulation, and evaluattion of emotions in an uncounsciosc level.