Abstract:
تحقیق حاضر با هدف کلی طراحی مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد کار راهه شغلی در سازمان سنجش آموزش کشور انجام شد. بهره گیری از روش آمیخته (کیفی و کمی) به عنوان روش تحقیق استفاده شد. جامعه و نمونه آماری را اعضای صاحب نظر سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد 30 نفر تشکیل دادند. گردآوری داده های تحقیق از طریق پرسشنامه و در دو مرحله با توجه به ماهیت روش دلفی انجام گرفت. از آزمون های کندال، بارتلت و کایزر مایر الکین KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) برای بدست آوردن ضریب توافق و امکان سنجی استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. از میان تعداد 89 عامل بدست آمده، بعد از اعمال نظر خبرگان و آزمون های فوق و ماتریس چرخشی تنها 52 عامل باقی ماند. با استفاده از نمودار سنگریزه و تحلیل عاملی اکتشافی نشانگرها در 5 بعد تقسیم شده و با استفاده از نظر گروه کانونی (Focus Group) و خبرگی محقق تحت عنوان سازمان، فرد، سیاست و قانون، خانواده و فرهنگ بومی کشور نام گذاری شدند و مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد کار راهه شغلی در سازمان سنجش آموزش کشور طراحی گردید.
The current research with the purpose of designing a women`s job progress model with approach of career path was performed in National Organization of Educational Testing (NOET). The mixed method (quality and quantity) was used as the research method. Statistical population and sample included 30 authority members of NOET. The research data were collected through questionnaire in two stages according to the nature of Delphi method. The Kendal, Bartlett and Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) tests were used to receive the contingency coefficient and feasibility of using the exploratory factory analysis. Only 52 out of total 89 obtained factors remained after the decisions of authorities, the mentioned tests and rotational matrix. Results showed that, the indicators were divided into 5 dimensions and called under title of organization, entity, policy and law, family and local culture using the decision of Focus Group and profetionality of researcher who leading the design of women job progress model with career path approach in National Organization of Educational Testing.
Machine summary:
بـا استفاده از نمودار سنگریزه و تحلیل عاملی اکتشافی نشانگرها در ٥ بعد تقسیم شده و با اسـتفاده از نظر گروه کانونی (Focus Group) تحـت عنـوان سـازمان ، فـرد، سیاسـت و قانون ،خـانواده و فرهنگ بومی کشور نام گذاری شدند و موجب طراحی مدل پیشرفت شغلی زنـان بـا رویکـرد کار راهه شغلی در سازمان سنجش آموزش کشور گردیـد.
ایـن نـابرابری هـا ریشـه در بسیاری موارد همچون فرهنگ اقتدارگرا و مردسالار، باورهای سنتی و کلیشه های جنسـیتی، تربیت و اجتماعی شدن دختران ، تضعیف اعتماد بـه نفـس آنـان ، تعمیـق حـس حقـارت و خودکم بینی، کمبود آگاهی زنان به ابعاد مختلف حقوقی خود، عدم مشارکت در تشکل هـا، کمی تنوع فرصت های شغلی و شرایط بد و دشـوار حرفـه ای و مرزبنـدی هـای جنسـیتی است که انتظاراتی همچون پررنگ شدن نقش مادرانه در زندگی خانوادگی نسبت بـه کـار را ایجاد و تقویت می کند.
برجعلی لو و همکاران (١٣٩١) اقدام به انجام پژوهشی در خصوص آرزومندی مـدیریتی در زنان و چگونگی تاثیرپذیری آن از نقش های شـغلی و خـانوادگی نمـوده انـد و بـه ایـن نتیجه رسیده انـد کـه حـس خودکارآمـدی مـدیریت تعـارض شـغلی-خـانوادگی در زنـان درصورت پذیرش پست مدیریتی پایین است که بر آرزومندی آنان تـاثیر مـی گـذارد.
بـرای انجام پژوهش خود از ابزار پرسشنامه و بـرای تحلیـل از نـرم افـزار SPSS اسـتفاده نمـوده و نشان داده اند که سه نوع مانع سازمانی ، فردی و گروهی وجود دارد که برای رفع آنها ایجـاد عدالت سازمانی، دوره های آموزشـی بـرای کسـب مهـارت هـای مـدیریتی زنـان ، تقویـت اعتماد به نفس ، تقویت ریسک پذیری زنان ، حضـور در شـبکه هـای ارتبـاطی غیررسـمی و مشارکت آنان در تصمیم گیری پیشنهاد شده است .