Abstract:
زمینه و هدف: مسئله اعتیاد زمینهساز بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی است که بهصورت یک معضل اجتماعی، روانی و بهداشتی درآمده و بشریت را در معرض خطر جدی قرار داده است. برخی از نگرانیها حاکی از آن است که سن اعتیاد به 13 سال کاهش یافته و این به معنی باز شدن پای اعتیاد به مدارس است. هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی راهکارهای پیشگیری اجتماعی از اعتیاد دانشآموزان است. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که دادههای آن، از طریق روشهای کتابخانهای و میدانی، جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان، کارشناسان، قضات، وکلا و در نهایت دبیران و اولیاء مربیان هستند که از میان آنها با روش تصادفی طبقهای، 150 نفر انتخاب شدند. یافتهها و نتایج: براساس یافتههای پژوهش، از جمله راهکارهای پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، ارتقای مهارتهای اساسی از جمله مهارت نه گفتن، مهارت مدیریت خطر و ارتقای آگاهیهای عمومی و اختصاصی است.
Background and Aim: Addiction is the root of many social problems that have become social, psychological and health harms and put humanity at serious risk. Some concerns indicate that the age of addiction has fallen to 13, which means opening up the school of addiction. The purpose of this study is to investigate and identify social prevention strategies for student addiction. Methodology: The present study is a descriptive-analytic study whose data were collected through library and field studies. The statistical population of the study included students, experts, judges, lawyers and, finally, teachers and parents of teachers, among whom 150 were selected randomly. Findings and conclusion: Based on the findings of the study, adolescents' prevention strategies, promotion of basic skills such as lack of knowledge, risk management skills and promotion of general and specific knowledge are among the findings.