Abstract:
پیشگیری اجتماعی که به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای پیشگیری غیرکیفری از جرم نضج پیدا کرده است به دو شاخه پیشگیری جامعهمدار و پیشگیری رشدمدار تقسیم میشود. در پیشگیری جامعهمدار که از قدیمیترین و رایجترین شکل پیشگیری غیرکیفری است، اقدامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی پیشگیرانه نسبت به محیط اجتماعی اعمال میشود و در پیشگیری اجتماعی رشدمدار، عوامل خطر گرایش افراد به ارتکاب جرم در نهادهای جامعهپذیری نخستین همانند خانواده، مدرسه و گروه همسالان شناسایی و ارزیابی شده است. در این مقاله تلاش شد نقش و کارکرد امر به معروف و نهی از منکر در پیشگیری اجتماعی از جرم از منظر انواع پیشگیری اجتماعی جامعهمدار و رشد مدار بررسی شود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و دادهها به روش کتابخانهای جمعآوری شدهاند. یافتهها و نتایج: نتایج پژوهش بیانگر آن است که از میان مجموع تدابیر و راهبردهای نظام اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تأسیس اجتماعی و حقوقی برآمده از بطن قواعد اسلام؛ از یک سو با مؤلفه فرهنگی و اجتماعی پیوند خورده و از سوی دیگر به دلیل غایت اصلی از آن که همانا جلوگیری از وقوع منکر و برقراری معروف است به مثابه سیستم پایش و پالایش محیط اجتماعی، می تواند نقش بیبدیلی در سلامت و حفاظت اجتماع ایفاء کند.
Background and Aim: Social prevention has emerged as one of the most important non-judicial crime prevention approaches. Social crime prevention is divided into two branches: community-based prevention and developmental prevention. Social, economic, and cultural preventive measures are applied to societal prevention, one of the oldest and most common forms of non- judicial prevention, and to societal growth prevention, risk factors for individuals' tendency to commit crimes in community institutions. Adaptability has been identified and evaluated as a family, school, and peer group. In this article, we attempted to investigate the role and function of Inviting to the Good and the Forbidding the Evil among the types of community-based social prevention and growth-oriented. Methodology: The present study is an applied and descriptive-analytical research. Data were collected through library method. Findings and conclusion: The results indicated that among all the Islamic system's strategies and practices, the issue of renouncing and rejecting evil as a social and legal establishment derives from the rules of Islam; On the other hand, because of its ultimate goal of preventing the occurrence of evil and establishing a well-known system of monitoring and refining the social environment, it plays an integral role in health and social protection.