Abstract:
داستان مم و زین آمیخته با نمادها و اسطورههای ایرانی و بیانگر فرهنگ دیرین این ملّت است که از طریق بازشناسی آن، میتوان غبار از چهرهی بسیاری از این نمادهای اسطورهای کنار زد. در این پژوهش، با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی و بهرهگیری از روش استقرایی- تحلیلی، به بازکاوی این نمادهای اساطیری که در سراسر داستان مشهود است، پرداختهایم. بررسی این گونه داستانها که در حوزههای فرهنگیِ ایرانی به اشکال مختلف بر زبان مردم جاری است، گوشههای پنهان فرهنگ این مرز و بوم را روشن خواهد کرد. علاوه بر این، تحلیل نمادها و اساطیر داستان مم و زین با رویکرد پژوهشی، گویای آن است که مضمون آیینی این داستان، مقدّم بر کارکرد عاشقانهی آن است و چه بسا مضمون عاشقانهی داستان در اولویت بعدیِ اهمیت قرار دارد. همچنین نشانههای آیین میترایی در این داستان نمود بارزی دارد، چنانکه در بازکاوی اعداد دوازده، سه و هفت، میتوان به تأثیرپذیری آن از آیین میترا پی برد؛ ضمن اینکه «مم»، یک مام ایزد و «زین» یک پریزاد است. از سوی دیگر، داستان مشتمل بر ویژگیهایی فراتر از قصّهی پریان است. این پژوهش میتواند به منزلهی درآمدی بر نقد اسطورهایِ داستان مم و زین باشد و زمینه را برای خوانش کارکردهای چندوجهی آن فراهم کند.
The story of ‘Mam and Zin’ is combined with ethnic and local symbols and myths of Persian people and denotes archaic culture of this nation by recognition of this story one can wipe out the dust from image of most of these mythical symbols. With focusing on librarian and documentary studies in this investigation and benefitting from inductive- analytical method, we have inquired again into mythical symbols which are tangible throughout this story. Analysis on such stories in various parts of Iran by different techniques prevalent in language of the public will reveal hidden dimensions of culture of this land. Moreover, conducting analysis on symbols and myths of ‘Mam and Zin’ story through researching approach denotes that the ritual theme of this story is prior to its romantic use and perhaps romantic theme of this story is ranked at the next position of importance. Similarly, some signs of Mithraism belief are tangibly seen in this story so one can find the influence of Mithraism in this story by investigation of numbers (twelve, three, and seven) again in the given story. Further, ‘Mam’ stand for s Mam Izad (goddess) and ‘Zin’ is a fairy. In addition, this story includes several features beyond Fairy Tale. The present research may serve as a prelude for mythical critique of this study and prepare the ground for reading its multi-faceted uses of it.