Abstract:
چکیده
نظریه ذهن به توانایی شناختی ویژه کودکان 4- 5 ساله برای پیشبینی و شرح رفتار خود و دیگران با توجه به حالات ذهنی مانند باور، میل، نیت و ادراک گفته میشود. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش باور کاذب بر پاسخگویی به تکالیف نظریه ذهن کودکان 3 تا 6 سال بود. تعداد 50 کودک پس از اجرای پیشآزمون (تکلیف انتقال غیرمنتظره؛ پرنر و وایمر، 1983؛ به نقل از فلاول، 2000) و پس از همتاسازی بر حسب سن، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جریان آموزش قرار گرفت. پسآزمون نظریه ذهن شامل تکالیف انتقال غیرمنتظره، محتوای غیرمنتظره (هاگریف، وایمر و پرنر، 1986؛ به نقل از دوهرتی، 2009) و نمود واقعیت (فلاول، فلاول و گرین، 1983) بود که بلافاصله پس از اجرای آموزش برای هر دو گروه اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پاسخگویی به تکالیف نظریه ذهن در پسآزمون عملکرد بهتری داشت. با استناد به نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش باور کاذب موجب پاسخگویی به تکالیف نظریه ذهن در کودکان 3 تا 6 سال میشود.
Abstract
Theory of mind is a cognitive ability in 4-5 years old children which is used to predict and explain their own and others` behavior by considering mental states like believes intentions, desires and perceptions. The aim of this study was to investigate the effect of false belief on responding to theory of mind tasks in 3-6 years-old normal children. 50 children were selected following the pre-test (the unexpected transfer task Perner & Wimmer, 1983 quoted by Flavell, 2000) and randomly allocated to training and control group after matching for age. The training group received eight sessions of training. Post-test included the unexpected transfer task, the unexpected content (Hougrefe, Wimmer & perner, 1986 quoted by Doherty, 2009) and Appearance- Reality which were administered immediately after training for both group. The results of this study showed that the Training group was better in responding to theory of mind tasks in post-test. The findings suggested that false belief training may result a better performance in respond to theory of mind tasks in 3-6 years old normal children.